fredag 1 januari 2010

Nyårsfirandet inleds

Varje nyårsafton brukar jag ha föresatsen att inleda det nya året i ett städat hem. Då vill jag ha det nydiskat, dammsuget och svabbat och allmänt snyggt och prydligt såklart. Tyvärr får jag lika svårt att uppfylla det varje år.

Min ena säng står fortfarande kvar i vardagsrummet efter att vi oväntat fick en vän på övernattning när bussarna inte gick som hon tänkt sig från stan häromdan. Det var ju bara trevligt, men därifrån att komma tillbaks till ordning igen är ju en annan femma. Som tur är det ju julpyntat, så det ser okej ut på vissa håll, som i köket där maten skulle intas.


Denna ljuslykta fick jag i födelsedagspresent av en vän som var med på första julfikan. Om det inte vore för snöflingorna så kunde den ju få sitta uppe året runt, men nu får den väl vara kvar till februari mars någon gång.


Annars tillbringades dagen med att skaffa ett nytt minneskort för en del av julklappspengarna så jag slipper hålla på att plocka bort bilder för jämnan. Vissa vill jag ju faktiskt ka kvar i kameran, eftersom den är ju med, men det är ju inte hela arkivet.

Tanken var ju att bara snabbt in och handla det för att lika snabbt sticka in på Maxi och handla det sista till maten för att få mesta möjliga tid hemma. Tyvärr var ju inte pojkvännen av samma åsikt utan skulle titta på både det ena och andra när jag bara ville snabbt därifrån och följde honom hack i häl. Han har en tendens att försvinna annars. Förslaget om en tur på IKEA röstades definitivt ner.

Medan han åkte hem en sväng stack jag iväg och pantade burkar i närmaste affär så jag också kunde köpa en Allt om trädgård att njuta av på nyårsdagen, men det gick ju fullständigt åt pipan, efter tre försök gav jag upp.

När N sedan ringde att han skulle åka igen var jag på väg att sprätta en söm i klänningen för att fixa en slits så den var mer dansvänlig. Detta behov hade jag inte för typ tio år sedan då den användes när jag tog examen. Ja ja, det blev till att sätta igång med maten istället.


Som tur var fick jag assistans med huvudrätten som blev Baconlindad kyckling med balsamsås och pommes chatêu medan jag fixade chokladmousse med kesella till efterrätten.


Det blev riktigt lyckat. Tack Marie med bloggen Hem & Harmoni för tipset. Dock fanns det ingen vit choklad så det fick bli den ljusa istället. Dessutom är ju jag ingen chokladfantast så det fick bli Kesella vanilj om jag behövde göra egen dessert mixad med bär istället, men det blev riktigt bra ändå, men säkert godare med vit choklad.

Sedan blev det i all hast att sätta igång med klänningen. Tro inte att en nyare symaskin var mer behjälplig. Efter två försök utan att ens komma en millimeter gav jag upp och fick sy för hand istället. En halvtimma innan planerad avfärd var jag äntligen klar. Tanken var ju att jag skulle hittat något nytt dagen innan ... men den gröna klänningen med "sammetslook" fick duga gott. Med blomklämmor i håret och lite glitter blev det festligt ändå efter en snabb tur i duschen.

Att kompisen som skulle få åka med oss hade dålig koll på bussarna gav bara mig lite mer tid vid spegeln och vi kom nog i hyfsad tid ändå. Med åren har jag lärt mig att bestämma avresetid med lite marginal, även om den kvarten sällan brukar hjälpa mig ...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar