måndag 4 januari 2010

Månadsbilden januari

I år vill jag också vara med i utmaningen månadsbilden. Stället jag har valt är längst ner i "vår"/pojkvännens trädgård
där åtminstone jag har planer på att placera odlingsbäddar för att skapa en köksträdgård till vänster om växthuset. Detta gemensamt tänkta växthus är på gång mellan fjärde björken och komposten. Än så länge finns där bara en vit träram fylld med grus som kan anas bakom björken. De tänkta fönstren ska genomgå renovering under vintern är det tänkt. Helst skulle jag också vilja få till en lummig matplats framför grannens hus där vi har kvällssol. Resten av ytan framför björkarna får fortsätta vara gräsmatta/mossa.
Bilden är tagen halv tre på eftermiddagen den 3:e januari då det är 10-11 minusgrader.
Som en bonus blir det en rundvandring med stopp på platser som syns. Vi börjar till vänster om huset där det finns ett oerhört stort träd som skulle behöva beskäras. Kanske blir det en trädbänk här då platsen ligger i skugga varma förmiddagar eller också är vi elaka mot trädet och skapar ett mindre tak av andra växter.
Längs gränsen finns fler lönnar, som skuggar hela gaveln på huset. Ska vi höja nocken på huset här så lär nog några träd ryka även om jag gillar de fina lönnlöven.
Längst bort i denna rad står detta stora shabrak.

Visst är det vackert när solljuset silas,
och på nära håll tycker jag att träd är härliga, men men. Frågan är hur länge det tänker stå kvar. Dessutom passerar telefonledningen här.
Ja, rabatterna har ju få inslag av perenner än så länge så de hoppade jag över. Här syns i alla fall den med parabolen. I bakgrunden har vi gott om buskar som sprider sig som ogräs.
Min tanke är att skapa en framkomlig väg samt en ö runt körsbärsträdet, som ger fåglarna många bär att kalasa på. Dessutom vill jag att buskkanten ska få en mjukt böljande linje när de insprängda hallonbuskarna får flytta till en egen plats.
Den sista vintriga bilden är tagen mot taket vid källaringången. Istapparna börjar bli härligt långa.
Ja, även om det finns många träd kvar så ligger ändå en del småträd kvar på månadsbilden sedan min sågariver i somras. Utan den hade inte platsen till ett växthus blivit påtänkt. Det var ju först när träden försvann som vi såg grannens oanvända ...

1 kommentar:

  1. Så roligt att läsa om alla dina planer och mål inför det nya året! Det blir roligt att följa här på bloggen.
    Jag har inte kommit så långt i mina trädgårdsfunderingar ännu, men det poppar upp någonting då och då.

    Jag är inte alls särskilt bra på att göra collage, men det är ganska roligt i alla fall. Jag använder mig av photoshop - har du det programmet?

    SvaraRadera