söndag 3 januari 2010

En andra tillbakablick på 2009 inne i stan

Under juli månad läste jag bloggar för glatta livet och en tanke föddes om att skapa en egen blogg, så insamlandet av foton började.
Jag hårdpluggade den första veckan i juli så jag klarade slutprovet i företagsekonomi A på gymnasienivå. Sedan följde en alldeles för lång viloperiod kombinerad med jobbsökande.
Jag och N var på kombinerad inflyttningsfest och maskeradfest. Utklädningsuppfinnedomen varierade allt från vackra grekiska gudar till armésoldater. Jag hade Pippiklädsel sedan tidigare och N hade någon 1500-talsinspirerad historia.
Värdparet var så söta, men det tog nog ett tag att få bort färgen.
Min mormor fyllde 92 år och tyckte det var trevligt att träffa delar av släkten, men att hon var över 90 svarade hon att "det kan jag väl aldrig tro". Även om hon är pigg och är med så hänger väl inte minnet med, men hon är glad och nöjd över att kunna sitta tillsammans med sin vännina och bara prata eller vara. Väninnan har hon funnit på hemmet.

I slutet av augusti tog jag mod till mig och började blogga. Första tanken var att jag skulle ha en egen blogg, men när pojkvännen också ville börja skriva blev det två, men den andra hände det inte så mycket med, utan det har blivit jag som fastnat i bloggvärlden.

I augusti hälsades ni välkomna ut för att ta del av mitt gröna rum. Balkongen är inte så stor, men med god vilja får man plats med mycket.
Luktärtor och blomman för dagen växte för glatta livet.
Det blev blommor i både vitt, lila, rosa och blått. Bladformerna växlade. Det här är en av mina favoriter.
Det fanns även stora blommor med otrevligt växtsätt och länge undrade jag vad det var.

I växthuset växte det så det knakade och tomaterna nådde snart taket.

Jag var och hälsade på en kompis och fick både kantareller och växter och aklejfrön med mig hem. Det var en trevlig dag i både trädgården och skogen.
Ytterligare en kompis med trädgård besöktes och jag fick massor av växter. Gyllenbärs- och smultronplantorna hamnade inomhus.

I september avsmakades de första tomaterna med andakt. Skörden blev liten, men ack så goda. Jag har en del att lära om hur man odlar i växthus, upptäckte jag.
Min pumpa växte och mysteriet med den otrevliga växten var löst.
Växtreorna som jag stötte på studerades noggrant. Kassan var ju inte stor, men när en frilandshibiskus kostar lika lite som en vanlig så kunde inte jag låta bli.
Även köksfönstret behövde lite nytt.
Med stor glädje påbörjade jag även min arbetspraktik på en privat förskola och trivdes som fisken i vattnet.
Jag var även med gospelhelgen i Jönköping ledd av Björn Hedström. Det var fantastiskt kul, det enda tråkiga var väl att det var få som visste om det på grund av dålig annonsering.
I oktober blev det även 2 klematisar. Det återstår att se om de har livet i behåll.
Den 13:e oktober kom den första snön, som låg kvar ända till eftermiddagen, åtminstone i balkonglådorna.
I slutet av oktober blommade luktärterna fortfarande.
Jag fick ett ryck och hängde upp lite fler tavlor och snyggade till i sovrummet. Denna städiver varade in i november och satte sina spår även i vardagsrummet och en del av klädkammaren.
I november deltog jag också i Beas novemberutmaning och små projekt fick se dagens ljus. Denna lykta ville jag definitivt ha på min hemsnickrade bänk.
Denna pysselglädje fortsatte in i december så det blev både en virkad ängel och stjärna, hjärtan och änglar i papper, tomtar i cernitlera med mera. En stor del gavs bort till en vän som flyttat till hus och som skulle ha julgran för första gången.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar