lördag 9 januari 2010

Fredagskvällens nöje

Nu har jag blivit inspirerad av alla andra som gör proffsiga fröförteckningar i Excel. Programmet som sådant kan jag väl hyfsat, men frågan är hur jag skapar ett dokument som gör att jag håller koll på vad som ska sås när och hur. Nu har jag ju börjat svänga mig med ord som stratifiera och vet att en del därmed ska placeras i kallbänk först. Ja, denna är ju inte klar även om den står snöfylld ute ... Fönstret är inte klart och fyllning av jord/sand saknas. Det får ske till våren.
Med fröförteckningen påbörjad inser jag att det fattas ju en del som jag samlat in. Ekorre är jag ju som sagt, men det är ju svårare att ta hand om det, så på fredagkvällen medan pojkvännen sov (eftersom han skulle upp 7 när sonen spelade cup) så roade jag mig med mina fröer.
Först åkte stjälkarna av på vallmon, men med tanke på fröets storlek så får de ligga kvar i frökapslarna bäst de vill samlade i en glasburk.
Vallmokapslar är så fina, men går det se någon skillnad på olika sorter nu? Vissa har ju haft svarta fläckar, andra har varit helröda eller är svaret kanske att det beror på pollineringen ...
Näst ut blev det jag tror är Malva. När fröet var bortplockat blev det som små söta svampar över ... Titta gärna på bilderna och säg vad du tror!
Därefter blev det dessa som jag tror kommer från bilderna nedanför:
Någon som vet vad det är? Jag har letat i Impectas katalog, men behöver nog lite hjälp! Jag tror de har varierat lite i utseende.

Tacksam för hjälp!

10 kommentarer:

  1. Vilken vacker "spiralblomma"! Men vad den heter kan jag tyvärr inte hjälpa dig med. Ett tips är att lägga ut bilden på forumet på odla.nu. Det brukar inte dröja många timmar innan man har ett svar (eller många...)
    Jag tror inte du kan se sorter på vallmona nu. Vissa frökapslar är kanske speciella, men de flesta liknar troligen varandra ganska mycket. Du får väl bli överraskad, helt enkelt! =)
    Själv hinner jag aldrig samla in fröer, utan alla fröer jag har är köpta eller fådda. Men jag tror nog att egenodlade är extra roliga att driva upp. Lycka till!

    SvaraRadera
  2. När det gäller vallmo så får du nog bara vänta och se, de korsbefruktar sig ju glatt så det kan nog få vilket utseende som helst.
    Ha en bra helg!
    Kram

    SvaraRadera
  3. Hm, trots mina framgångar, än så länge, på ekfronten så är jag verkligen en novis på fröer (och Excel också för den delen) så jag kan tyvärr inte hjälpa till. Kan man inte bara planter aoch bli glatt överraskad?! ;-D

    Nehejdu, inte kan man tillbringa en hel lördag på soffan, nej pysselflaggan i topp så klart!!!

    SvaraRadera
  4. Ja visst blev dörrarna fina..men har 4 st likadana kvar att åtgärda..hatar verkligen de heemska dörrarna men det räcker med lite färg i 2 lager så är det åtgärdat. Rekommenderar att tvätta av dem med målartvätt först o vänta minst 10 timmar mellan övermålning!

    Kram Git

    SvaraRadera
  5. Så mysigt att pyssla med frö!! Tycker nog att den sista ser ut som en sorts Malva den oxå men säker är jag inte... Svårt det där! Hoppas du får veta vad det är! Glöm inte berätta det sen!

    Kram!

    SvaraRadera
  6. Oj så mycket fina bilder! Min trädgårds-ådra är tyvärr satt på undantag, så kunskapen om vad som är vad är inte så väl utvecklad :) Kram, Tina

    SvaraRadera
  7. Vallmo-fröna får du nog bli överraskad av. Man kan inte se på fröna vilken som en vad. Sen korsar dom sig med varandra så fröplantan blir inte alltid som moderplantan. Det andra fröet ser ut som sommarmalva. Den sista ser ut som Sommarklätt" Ha en fin dag! / Irene

    SvaraRadera
  8. Fina blommor! Ja nu längtar man efter sommaren :)
    Såg att du fått hjälp med frågorna :)

    Ha en fin vecka!
    Kram Hanna

    SvaraRadera
  9. Tack för trevliga kommentarer hos mig. Angående mina pallkragar så har jag haft dem i några år. Jag började med 5 st tror jag det var och placeringen gav sig själv eftersom de ligger längs med ett då nyuppfört plank. Tänk så många kvadratmeter mer tomtyta det blev när vi tog ner en gammal och ful tujahäck. Jag har lagt dem så at jag kan komma åt dem (rensning osv) ordentligt. När jag inte tyckte det räckte till med dem jag hade så skaffade jag några nya (snygga röda från Granngården). Nu fick jag lägga dem vinkelrätt ut mot gräsmattan eftersom ytan är så liten. Den "höga" dvs två på varann har jag som drivbänk med ett lock som jag monterar på till våren. Där sådde jag sallad och dill tidigt förra våren och det blev jättebra. Jag har odlat blommor, lök, vitlök, purjolök, kryddor, squash och nog något annat också som jag just nu inte kommer på. Det är JÄTTEROLIGT att odla i dem. Hoppas att det går bra för dig också. Passar bra för en som inte har "lantbruk" men gör en sugen på mycket mer mark. Ha en fortsatt skön vintervecka. Kram!

    SvaraRadera