tisdag 5 januari 2010

Spontan kvällsmat

Visst är det härligt när en vän messar en inbjudan om kvällsmat och umgänge när jag precis kommit hem från en kylig promenad runt sjön och börjar fundera på vad jag ska äta när jag är mol alena hemma i stan, utan både pojkvän och katter. Ja, valet var inte svårt om man säger så. I synnerhet inte när det vankas både fantastiskt goda varma mackor med tacoköttfärs och bernaisesås respektive vegetariska med tomat, annans och purjolök. Dessutom fick vi efterrätt i form av glass, marränger, kolasås och hemmagjord chokladsås. Mums filibaba!

Sedan provade vi spelet Upp till bevis som några kompisar köpt på loppis. Det bestod både av ordpyttipanna, minsta gemensamma nämnaren, tala baklänges och kropp mot kropp. I ordpyttipannan skulle det 7 bokstäver långa ordet helst hittas på 30 sekunder. I minsta gemensamma nämnaren fick vi snabbt memorera 14 ord för att sedan svara på frågan vilka 7 som hörde ihop. Vissa kategorier var logiska som bilmärken och finns i vatten medan innehåller en viss bokstav ställde till stora problem. I tala baklänges fick man höra baklängesord som man skulle vända rätt. I kropp mot kropp skulle man lyckas få kontakt mellan två kroppsdelar som sedan byggdes på med fler par som skulle klaras av. Inför varje omgång gällde det att gissa hur många man skulle klara eller i vissa fall klara sig bättre än motståndarlaget vid utmaningar.
Ja, här är några av positionerna i kropp mot kropp. Vissa mer knepiga än andra.
Det gällde att vara mer eller mindre atletisk inför de mindre omöjliga paren, men roligt hade vi.
Lite dans blev det ju också såklart när dansgänget träffas.
Tack alla för en härlig kväll.

5 kommentarer:

  1. Underbara bilder du har i Bloggen.
    God Fortsättning på 2010.
    Hoppas du hinner göra det du tänkte 2009 men inte hann med, så du slipper ha det över dig 2011 :o)
    Karin //

    SvaraRadera
  2. Ni ser ut att ha kul helt klart! :)
    Härligt med goa vänner...

    Kram Marie

    SvaraRadera
  3. Det där lät som ett rackarns skoj spel! Jag älskar brädspel, men är en väldigt dålig förlorare och dessutom extremt tävlingsinriktad då. Inte sååå populärt hos medspelarna! ;-D

    SvaraRadera
  4. Vilken härlig kväll! :-) Såna spontana träffar är ju bara bäst!
    Jag måste ju passa på att tacka för dina fantastiskt fina ord på min blogg! I Fröke Fräkens anda minsann, jag känner mig stolt och hedrad, hon är ju liksom lite av en idol, eller hur?! :-)
    Sällskapsspel är något jag tycker himla mycket om men som det inte har blivit mycket av de senaste åren. Det gäller att umgås med människor som gillar att spela. Men jag tror faktiskt att 2010 skulle kunna bli ett riktigt bra spelår! :-)
    Dans lät ju också kul, vad dansar ni?

    SvaraRadera
  5. Hej pysselpralinen!

    I det gänget dansar vi främst bugg och foxtrot. Ett av paret dansar lindyhop som jag dansat två kurser nu, men jag har aldrig provat med honom. Annars är jag väl en sådan person som gillar att prova på saker, så det har blivit både salsa, samba och cha cha genom åren. Ja, dansen började jag först med i mars 2006, så än finns en del att lära. Tango och quickstep kan jag ju inte ...

    SvaraRadera