söndag 3 januari 2010

En första tillbakablick på 2009

År 2009 inleddes med skålande och dans i samma idrottsförenings stuga som i år. Många av vännerna var desamma, även om kontakten med några vänner var intensivare då. På nyårsdagen gick jag en långpromenad längs Vättern in mot stan förbi Rosenlundsbankarna tillsammans med två killkompisar, varav den ene med kameran i högsta hugg. Vädret minns jag dock inte så mycket av.

Annars inleddes januari månad med att jag var singel, men livet ändrade snabbt karaktär. Före detta pojkvännen hade efter sonens önskemål möjlighet att återuppta kontakten efter flera års avbrott. Detta ledde dock till att mycket känslor rördes upp för honom och jag fick agera som känslomässigt stöd, vilket gjorde att vi kom nära varandra på nytt och åter inledde vår relation.

Den andra stora händelsen var att jag fick jobb som förskollärare och var själaglad för detta, men glädjen förbyttes snabbt i sorg när jag två dagar senare på jobbet fick besked om att förvaltningen vägrade anställa mig, eftersom jag blivit uppsagd av personliga skäl när samarbetet i ett arbetslag inte fungerade för två sedan. Det sjuka är att jag är andra personen som sagts upp i kombination med samma förskollärare. Visst, det var nog bra att jag inte fortsatte som grundskollärare då jag väl har för höga ambitioner för mitt eget bästa, men att bli dömd på livstid utan att ha gjort något olagligt känns fruktansvärt orättvist. Efter fackets inblandning fick jag ändå rätt att fortsätta min påbörjade anställning till juni månads slut. Tack och lov hade jag bra kollegor som inte dömde mig, men energin var ju totalt bortblåst.

Tillsammans med hundratalet andra sånger sjöng jag Julens sånger i Kristinekyrkan, vilket var fantastiskt kul.

I februari åkte både jag och N på influensan. Jag klarade mig rätt lindrigt, men han låg ju mer eller mindre däckad i två veckor. Dessutom kämpade jag på med mitt körkort. Det gick ju lite bättre när jag kunde övningsköra lite mer med N.

Mars månad passerade rätt obemärkt förbi i mitt minne, men med mobilens hjälp så återfick jag minnesbilder av att jag gjorde halkbanan i början av månaden, vilket jag mest tyckte var obehagligt eftersom det krävdes så låg hastighet för att inte förlora kontrollen.

Det var också då jag var med och sjöng på vår andra U2-mässa i Kristine kyrka. Det var verkligen häftigt med liveband, sångare och stor kör på runt 100 människor.

I slutet av månaden började jag också dansa en nybörjarkurs i lindyhop, vilket har varit jättekul.

Första april gjorde mitt arbetslag ett studiebesök på Hallonets förskola. Jag upplevde besöket som enormt stimulerande medan flertalet av mina kollegor mest såg de dammsamlande textilierna. För mig var det en möjlighet att dra nytta av mina kunskaper som grundskollärare, medan de nog mer såg den förskolan som ett hot, tror jag.

Nu påbörjades också trädgårdsarbetet med att gräva genom och rensa ur alla 6 rabatterna. Jag envisades med att försöka få bort mesta möjliga ogräs medan N tyckte att jag var alldeles för nitisk. Dessa rabatter var fyllda med kirskål, men mängden har minskat avsevärt, dock finns det kvar på svåråtkomliga ställen som vid stuprören. Dessutom var det JAG som valde ut lämplig höjd och färgkombinationer på växternas med hans godkännande.
I slutet av maj sådde jag slingerväxter för första gången för att ha på balkongen. För att få reda på vad som var vad så sorterade jag var sort för sig. Med stor spänning följdes utvecklingen.

Dessutom gjorde jag mitt första teoriprov och körprov, teorin lyckades utan problem som väntat, medan körprovet gick åt skogen, jag var alldeles på tok för nervös.

Pojkvännens teori om att undvika stadskörning fungerade inte, så hela juni blev det hårdträning. Dagen innan midsommar klarade jag äntligen mitt körkort, även om jag var beredd på att få ett avslag eftersom jag gjort en del missar.
Min yngsta kusin tog studenten och jag och mina föräldrar åkte för att uppvakta henne.
Midsommar firade vi hos ett par ute i Grimstorp med god mat, umgänge och spel så det stod härliga till. Dock var väl tävlingsmänniskan i mig lite putt för det gick inte alls min väg, men så är det väl med tärningsspel ...

I juni blommade en av mina hibiskusar som allra vackrast.

5 kommentarer:

  1. Hej och tack för din hälsning inne hos mej.

    Intressant att få läsa din tillbakablick över 2009.

    Gott nytt år och god fortsättning...

    Kram

    Monika

    SvaraRadera
  2. Roligt att få läsa din årskrönika!

    Må så gott!

    SvaraRadera
  3. Ett händelserikt halvår och hoppas resten av året förflöt lugnt, utan större missöden eller motgångar.
    God fortsättning på det nya året! /Bea

    SvaraRadera
  4. Hej och god fortsättning :) Det är roligt med tillbakablickar för man inser att man gjort en hel del trots att det ibland inte känns så ;)

    Vindruvor - ja, det är ett stort kapitel, vet att de moderna Lettiska är kanon att ha ute mot solvägg, de tål -30 men kräver faktiskt mycket sol! Mina får nästan ingen sol alls för jag köpte dem bara för prydnad ;)

    Min gröna däremot skall jag få många klasar av hoppas jag. HOn jag fick den av, bor i Halmstad, har den ute mot södervägg och får god skörd. Jag vill ha en i växthuset för det är mysigt också. Men har man dem i växthus, får man toppa dem hela säsongen så att de inte tar över fullständigt, spara några grenar som bär skörd. Googla runt lite så du vet vad du vill ha, och får jag fart på mina sticklingar, skall du få en om du påminner mig :)

    Ha det gott =)

    SvaraRadera
  5. Kan och kan..... jag har många gånger stått nära en växt med väskan öppen.... riv av ett kvist nu så blöder inte vindruvan ;) JAG hade gjort det i alla fall.... sätt kvisten i vatten och låt den rota sig - går på någon månad :) Lycka till ;)

    SvaraRadera