lördag 16 januari 2010

Längtan till våren

Även om snön ligger djup så hindrar det inte mig från att drömma om vårens odlingar. Just nu försöker jag skaffa mer kunskap och bestämma mig för vad jag vill så och odla. Tanken är ju att bygga upphöjda odlingsbäddar att använda till våren, men frågan är ju hur många man behöver och hur nära varandra de ska placeras.

Tanken är att ha drivbänkar längst fram, vilka är anpassade efter fönstrens storlek. I andra och eventuellt tredje raden tänkte jag ha bäddar som är dubbelt så stora. Jag antar att längden på sidorna blir runt 100 till 130 centimeter, beroende på vilket mått som ser bäst ut. Men frågan är hur långt avstånd som krävs emellan? På högskolan tror jag att de hade lika långt emellan som lådorna var breda, men det ser fånigt ut.

Vilket avstånd är bekvämt, så man får plats med rumpan emellan när man ska sitta på huk och rensa? Vilka är era erfarenheter?

På måndagen sken solen, så det var bara att skynda sig ut och njuta. Som vanligt förenas här nytta med nöje, så jag tog en promenad till Granngården och Plantagen för att köpa frö och såjord. Innan har jag alltid kört med plantjord ...
På Plantagen kändes det verkligen som att våren var här med alla primulor som blommade och vårlökar som var på gång.
Jag hittade åter igen lite härlig inspiration i form av en marshallhållare och en ljushållare, men jag funderade mer på om det går ha växter i dem ...
Det var nog tur att jag hade ryggsäck på mig, för med mig hem följde en vit amaryllis och tre julrosor. Det var lite skillnad i pris ... På Plantagen kostade de 179 kr styck medan Granngården reade ut 3 för 129, det kunde inte jag motstå ... Med hem följde också en påse frö till penséer, men då det gick ut i september så fick jag påsen till halva priset. Ja, såjord behövde jag också ... sedan traskade jag med gott mod hemåt i solskenet.

På kvällen när jag hade som mest bråttom passade Rullan på att smita två gånger för mig i loftgången när jag snabbt skulle bege mig iväg på Tupperwareparty. Inte var hon lika glad i att följa med till vetrinären på morgonen minsann, men nu passade det. Tack och lov blev de godkända och båda fick beröm för sin viktnedgång, så numera har jag normalviktiga katter. Dessutom fick jag svar på Gullans åkomma, hon har tydligen blivit tonåring. :-) Det var ju skönt att hennes svart prickar på hakan bara var smuts. Tydligen har de mycket talgkörtlar där så hon får som finnar där smutsen fastnar emellan, så numera ingår haktvätt på misse ibland.

När jag precis fått in misse och låst dörren fick jag samtalet om jobb som jag hade väntat på hela dagen. Jag fick jobbet så efter partyt var det bara hem och packa för att tidigt komma i säng, eftersom klockan numera står på 4.55. Tack och lov kan jag sova på tåget, men det får det vara värt när jag har jobb. 50 % är ett stort steg i rätt riktning och ytterligare 3 "lediga" dagar är uppbokade. Men det kändes ju bra sjukt när jag fick erbjudande om en intervju till ett jobb på 70 % på betydligt närmare håll ... Ja, vi få se var jag hamnar förste april när nuvarande jobbet antingen förlängs eller upphör.

3 kommentarer:

  1. Va mycket fint på plantagen. Roligt att börja planera inför den nya säsongen. Javisst var det en näva och en clematis men även den första är en näva , jungfrunäva. Kram

    SvaraRadera
  2. Vilket sammanträffande, jag var in på Pla... här i veckoslutet också men, blev så gruvligt besviken på utbudet tulpaner som jag hade tänkt köpa!! Vissna och tråkiga :(
    Däremot såg jag samma marschall hållare och gillade dom oerhört och säkert kan man plantera i dom, det kan bli riktigt snyggt!
    Grattis till jobbet!
    Kram /bea

    SvaraRadera
  3. Det är ett bra sätt att planera på genom att använda snön och "rita" upp hur man tänker sig.
    Jag gillar marschallhållaren du visar, så fin!

    Otäckt det du skrev inne hos mig häromdagen. Kram.

    SvaraRadera