onsdag 30 december 2009

Pojkvännen satt i arbete

Under hela tiden jag har varit tillsammans med pojkvännen har jag irriterat mig på denna otympliga tv-möbel som syns i bakgrunden med en hylldel på var sida om tv´n. Allt vore väl frid och fröjd om det bara fanns hela väggar så den var flyttbar, istället har den begränsat möjligheterna att möblera detta rum så det är en stor yta som inte nyttjas.


Detta har länge varit ett samtalsämne, eftersom jag alltid har tyckt att hans använda bottenyta i huset är betydligt mindre än min lägenhet som dock är 10 kvadratmeter mindre. Nu har han klargjort sina funderingar om att ändra taket på vinden, där vi har pyramidtak idag, till att höja gavlarna för att få samma takhöjd längs nocken utmed hela huset. På så vis kan vi skapa 2-3 rum till, även om det blir något begränsat av snedtaket.

Därmed föddes min tanke om att det nuvarande sovrummet kunde göras om till två för att jag ska kunna ha ett som arbetsrum och N´s son kan få ett eget tillhåll även om han inte är här så ofta. Då kom N på att vi kunde minska ner sovrummet med en meter för att få större yta i vardagsrummet med plats för en matsalsdel, vid behov åtminstone. Idag känns huset rätt ogästvänligt.

Sagt och gjort, i måndags (för två dagar sedan) började N riva väggen mot sovrummet. Utanpå bräderna fanns någon form av vit skiva av fibermaterial från 30-talet.

Det går definitivt inte klaga på väggarnas hållfasthet och materialets tjocklek, 25 millimeters slätspont.
Igår började det nya regelverket byggas. Tanken är att behålla de gamla skjutdörrarna, men med utanpåliggande beslag, då de gamla börjar bli dåliga.
Med tanke på att fröken inte vill bo i byggdamm hur länge som helst så blev det en tur till Nässjö för att handla gipsskivor som började sättas upp igår kväll.
Idag sattes de sista bitarna på plats och spacklingen är påbörjad. Väggen mot vardagsrummet får vara kvar tills ekonomin tillåter nya golv och tak samt omtapetsering. För min del hade det räckt med tapeterna ...
Visst kan jag vara en slavdrivare, men jag har fått hjälpa till med att bära ut fiberskivorna och slätsponten samt hålla reglar och bära gipsskivor samtidigt som jag försökt komma någon vart med mina uppgifter i företagsekonomi, så jag har inte legat på latsidan även om det kanske låter så.
Bästa presenten var att vi hittade två hela rullar med tapet på vinden så snart kan draken flytta in i sin håla. Ja, det är N´s smeknamn på rummet, så i julklapp fick han röda satänglakan med drakar på.
Den dag det blir två rum får vi väl tapetsera om i ljusare färger.

6 kommentarer:

  1. Hej!
    Kul att du hittade min blogg och vill vara med i utlottningen! Vet du vad...lussekatten heter Isidor! Det var ju roligt att du oxå har en Isidor, fast med z.
    Lycka till i tävlingen!

    SvaraRadera
  2. oj, här går det undan! Har själv en övervåning som jag skulle vilja bygga om men först blir det till att fira nyår. Önskar dig ett riktigt Gott Nytt år! Ska bli spännande att följa dig och alla
    trädgårdstankar inför nästa år.
    Ha det så gott!
    Jenny

    SvaraRadera
  3. Spännande projekt! Ska bli kul att se allt klart sen...

    Gott nytt år! Hoppas ni får en trevlig avslutning på 2009.
    Kram Marie

    SvaraRadera
  4. Oj, det kan hända mycket bara för att man har en möbel som man inte kommer överens med! Raska takter i er ombyggnad - kan ju vara bra att vänta med tapeter så har man gott om tid på sig att hitta de rätta.

    Tack för dina värmande ord hos mig under min bloggpaus! Har varit bra att vila lite och få bli frisk. Nu är jag förhoppningsvis tillbaka, full av inspiration!

    SvaraRadera
  5. Spännande med förändringar hemmavid, det ena brukar ju leda till det andra också :-)
    Önskar dig en God fortsättning på det nya året!
    Kram Trollmor

    SvaraRadera