söndag 1 november 2009

Sista lökarna

Idag har jag satt de sista lökarna på framsidan mellan den vita Strandkrassingen som fortfarande blommar. Jag har inte haft hjärta att dra upp dem tidigare, men nu börjar det ju verkligen bli sista chansen att få lökarna i jorden. Flera lökar hade till och med fått en grodd, så nu väntar jag på Snödroppar, Krokusar och Tulpaner.

I "dammrabatten" satte jag några gamla påskliljelökar som legat i kylskåpet efter blomning. Troligtvis blir det inget, men det kostar ju inget att försöka.

Med denna rabatt avslutar jag årets lövtäckning. Nu är i princip alla löv nere. Grannarna har krattat för glatta livet i helgen, men vi sparar resten till gräsmattan.

Fler kärleksört blir det nästa år. De är ju så fina nu.

Det märks att det börjar bli kallt. Isen har paketerat in löven på möblerna. Egentligen borde de ju redan vara inne, men helgerna går så förbaskat fort och N har inte fått tummen ur, trots att han har fler lediga dagar än mig ...
Istället blev det en första och sista krans för i år. Redan för flera helger sedan tänkte jag binda en krans av de fina astrarna, men tyvärr tar det lite tid mellan tanke och handling.
Det blev enklast tänkbara, en hoptryckt gren, lite överbliven najltråd och lite från buskarna vi har i överflöd som blommat i rosa, se fröställningen. Dessutom åkte den uppdragna blommande Strandkrassingen i.
Ute är det rätt trist nu, men denna "snigel" gillar jag.
Den ligger på en stenskiva vi hittade bland all bråten på tomten. En av alla våra fula stubbar blev äntligen en tillgång.
Ha en fortsatt bra helg!

6 kommentarer:

  1. Vilken fin blogg du har..har suttit och njutit av dina fina bilder..lökarna ja, hittade en påse idag som skulle ha satts..men men det har satts lite överallt just nu eftersom vi håller på att göra den mer blommande..

    Ha en riltigt skön kväll/Anne

    SvaraRadera
  2. Kan inget om lökplantering, jag har ju bara balkong :-) Men jag tycker att det är roligt att testa och se vad som blir. Alla instruktioner om hur ditt eller datt ska skötas behöver man ju inte följa så strikt..inbillar jag mig?!
    Min amaryllis har jag knappt vattnat något, den verkar ändå har bestämt sig för att satsa på längdrekord. Så det kan ju bli spännande..

    Planer och planer.. nu ligger jag lågt och slappar i soffan.. känner mig inte på topp och undrar om jag håller på att bli krasslig?!

    SvaraRadera
  3. Hej hej!
    Tack för titten hos mig och för din fina kommentar!!
    Så mycket fina bilder du visar!!
    Det är spännande att sätta ner lite lökar och se om det blir nåt :)
    Så fin höstkrans du pysslat ihop!!
    Kul att astern blommar fortfarande!
    Du skrev att du såg min aster krans...
    Det känns som jag gjorde den nyss men det var ett bra tag sen.
    Men det var så varmt ute den dagen.
    Jag hittade massa aster på en öde tomt :)
    Naturen bjuder på mycket bra pyssel material.
    Den där grenen såg precis ut som en snigel :)
    Hoppas du får en fin vecka!
    /Anna

    SvaraRadera
  4. Jag har planterat ganska många lökar, men tanken var ändå att skaffa flera. Det är precis som du säger att tiden mellan tanke och handling ibland kan vara väääldigt lång... :)

    SvaraRadera
  5. Vill du ha fler kärleksört så tipsar jag att klippa dem du har och sätt dem i vatten. Njut av dem inne en tid, sedan ställer du undan dem mörkt, fortfarande i vatten. Till våren kan du plantera varenda en. Urenkelt och urbilligt!

    SvaraRadera
  6. hej, här krattades också för glatta livet i helgen och nu är sista utemöblerna inplockade så nu är det väl höst! Kul men lite lökar att se fram emot i vår, har satt tulpaner i olika färger i min nya rabatt. Kransar och hjärtan är roliga att binda, jag tror inte det spelar någon roll från vilket håll man binder, jag testar mig fram! Ha det gott! Jenny

    SvaraRadera