söndag 22 november 2009

Julmarknad i Sandhem

Idag har vi tagit bilen till Sandhem för att gå på julmarknad. Egentligen var jag väl inte jättesugen efter gårdagens feber, men det var ju sista chansen och det är inte så ofta mina föräldrar är på närmare håll.

Här står de och säljer potatis, lök, jordärtskockor, flädersaft och marmelad samt kransar, mossa och sperveneker. Två gröna julbockar står också i förgrunden, men det hann bli för mörkt innan de hann förevigades.

Inomhus var det en del knallar med diverse pyssel till försäljning i form av tomtar, brickor, smycken mm. På nedre plan såldes ostar, korvar och jättegoda tryfflar. För säkerhets skull höll jag hårt i plånboken då jag inte får handla för mycket, men lite inspiration tror jag ändå att jag fick med mig hem även om jag inspireras mer av vitt pynt än det tomteröda just nu.

När vi tittat igenom alla stånd tog vi en titt på utställningen Våra förfäders fantasivärld. Här finns figurer och målningar av vättar, näcken, lindormen, troll, spöken, skogsfrun med flera. Tyvärr hade jag varken laddat eller tömt kameran tillräckligt, men här kommer två kontraster.

Först jättarna som verkligen var jättestora.

Lite mindre är vättarna.

Så mycket ro i kroppen att läsa alla beskrivningar hade jag inte, så det är ju rätt komiskt att jag ser grodan först när jag kommer hem.
Av mina föräldrar fick vi var sin krans innan vi begav oss hem, men de får visas när jag kan fota i dagsljus.

Annars har jag ägnat dagen åt att prata med en vän, läsa och söka några jobb på websiten offentliga jobb som jag inte lyckats få fason på hemma.

Igår fick jag lite överskottsenergi på kvällen och tog tag i ett av helgens projekt; att få ordning i två av pojkvännens kyffen. Tyvärr räckte energin bara till den ungefär kvadratmeterstora skrubben i anslutning till sovrummet. Det gick rätt snabbt och inspirationen kom till att inreda denna vrå till en pysselhörna där jag kan ha pojkvännens symaskin och mina inrednings- och trädgårdstidningar som jag tagit dit.

Så här såg det ut innan pojkvännen fick ta över och riva alla hyllor och sladdar. Nu längtar jag bara efter vit färg och nytt golv. Det positiva var också att det satt likadana lister här som i sovrummet där det har fattats en bit bakom sängen. Även om han jobbar som hyvelmästare så har han inte lyckats få till likadana.
Nu ska jag njuta av kvällen innan jag kryper ner i en nybäddad säng.
Ha en fortsatt trevlig helg!

5 kommentarer:

  1. Ska bli spännande att se hur "skrubben" kommer att ta sig ut när du fått den färdig. Kommer nog att bli härligt att ha en egen pysselhörna. Ha en fortsatt bra söndag.
    Kram Karin

    SvaraRadera
  2. Hej, kika in hos mig, jag har en award till dig!
    Jenny

    SvaraRadera
  3. Hej!!

    Tycker det är mysigt med julmarknad!!
    Om 2 veckor skall vi ha en i vår lilla by!!

    Hoppas du har en bra kväll, kram camilla

    SvaraRadera
  4. Hejsan!
    Vad kul att du vill vara med i min lilla utlottning! Lycka till!
    Vad härligt med julmarknad och vilken spännande utställning du varit på!
    Ha det bra!
    /Sari

    SvaraRadera
  5. Jag har inte varit på nån julmarknad än men det brukar bli några stycken innan jul. Kul med nya projekt en kreativ hörna behövs, vi har tyvärr ingen plats utan jag får dra fram alla grejor efter hand.

    SvaraRadera