söndag 15 november 2009

Jag älskar böcker

Under de senaste månaderna har jag plöjt igenom många trädgårdsböcker. Första gången är jag så nyfiken att jag läser dem fortare än kvickt, andra gången försöker jag anteckna namnen på vackra växter, deras skötselråd och annat matnyttigt.

Den här boken gav kanske inte den sortens information, men det är en oerhört mysig bok om vackra radhusträdgårdar, deras historia och framväxt. Det som gör den mer inspirerande är att den innehåller porträtt av människor som brinner för sina trädgårdar, så det känns nästan som att man får följa med in i grönskan. Genomgående så har den vackra bilder att inspireras av.

I trädgårdarna finns det många olika klematisar, grässorter, stenanläggningar och buxbom. För min del finns det mycket att drömma om när jag lärt mig mer om olika växter och lättare kan planera trädgården i sin helhet. Just nu handlar det mer om att jobba med små ytor i taget även om jag försöker ha ett helhetstänk också.

Ett sådant här staket skulle jag vilja ha. Dessutom har det ju så snygg avslutning.
Det här cirkeln är som en vacker liten tavla, men är ju titthålet i ett plank som utgör blickfånget in i en trädgård.
Till sist måste jag visa en av mina penséer som jag var på väg att slänga. Nu får den faktiskt fortsätta frodas på fönsterbrädan.
Ett litet tips önskas. Finns det något sätt att undvika att få blixten mitt i bilden när dagsljuset är för dåligt?

7 kommentarer:

  1. Energi kan man få på flera ställen, när man står o fantiserar om hur köket blir när det blir klart då får man en kick om att jobba mera. Sedan finns det massor av inspirerande bloggar, fika stunder, vänner o familj o att man inte har riktigt badrum där man sover. Ja olika små o stora ting ger energi sen är det ju väldigt roligt att pyssla.

    SvaraRadera
  2. Böcker ger faktiskt både lust och inspiration för trädgården och nu är det bra tid att läsa på och förverkliga några små guldkorn när våren kommer :)
    Ha en bra dag ! /Bea

    SvaraRadera
  3. Trädgårdsböcker är ALDRIG fel :)
    Perfekt att bläddra i nu när man inte kan göra så mycket ute.
    Tur att du inte slängde pensén.

    Din silikonform var ju jättefin. Den skulle man haft dubbel uppsättning av, så man kunde använda den ena till betonggjutning.

    Kram Mari

    SvaraRadera
  4. Det där titthålet är ju bara underbart!

    Jag har också turkosa detaljer i mitt teverum. Målade neutral färg på väggarna så jag skulle kunna växla accentfärger, men jag tröttnar aldrig på det turkosa. =)

    SvaraRadera
  5. Ibland får man information, och ibland inspiration. Ibland kan man få inspiration på alla möjliga och omöjliga ställen. Böcker tycker jag både kan ge idéer rätt av eller så kan man göra sin egen twist på det.

    Det blev en intressant debatt om reklam på bloggen! Jag nämner ju också saker och företag ibland men jag har aldrig någonsin fått betalt för det, och vill inte ha det så. Jag vill känna att jag bestämmer :-) Gör man reklam för något så tycker jag att man ska tala om det, inte låtsas som att man prisar ett företag av egen fri vilja...

    SvaraRadera
  6. Radhusboken måste jag nog också ta fram och läsa igen. Tack för påminnelsen!
    Eva

    SvaraRadera
  7. Tack för bok tipset, skall kolla på bibblan//Britt

    SvaraRadera