lördag 17 oktober 2009

Stenläggning i planeringsstadiet

I ett tidigare inlägg visade jag nedanstående bild på bänken som numera står mot garageväggen. I och med detta foto började jag fundera på vad som hade varit snyggt att göra runt omkring denna för att rama in platsen ytterligare. I en av kommentarerna formligen sprutade bland annat Lotta av idéer, vilket jag blev jätteglad över. För att ytterligare klargöra hur det ser ut vill jag visa en översiktsbild på hela ytan mellan boningshuset och garaget. I dagsläget funderar jag en hel del över platsens funktioner. Rabbatterna som omgärdar källartrappen kommer i dagsläget att få vara kvar.

För att underlätta förflyttningar så behöver det finnas flera gångar som skapar förbindelser mellan källartrappen, sidoingången av garaget, framsidan av huset och garageuppfarten. Just gången mellan huset och garageuppfarten har jag verkligen saknat. Just nu är tanken en svängd gång som förbinder dessa fyra delar. På nedanstående bild är gångarna provisoriskt utlagda. Även den bortre gången kommer att få samma svängda form. Tanken är att plattorna ska bytas ut för att senare återanvändas i växthuset. I dagsläget pratar vi om mindre rektanguljära stenar till gångarna och småsten på övriga ytor.
I vänstra respektive nedre högra hörnet är vi överens om att vi vill ha rundade smidesportaler. Pojkvännen vill ha smidesstänger hela vägen däremellan, men jag är rädd för att det kommer se ut som ett fängelse. Däremot så vill jag ha slingerväxter som skapar en vägg med två "fönstergluggar" för att göra det mer inbjudande. Vad de får klättra på återstår att se, jättehöga solrosor finns med i tanken... Mellan gången och bänken vill jag ha en plan yta för att kunna duka upp långbord med våra två bänkar och bordet på bockar. Skulle det bli regn skulle man kunna spänna ett segel ovanför eller i värsta fall snabbt kunna flytta in i garaget. Pojkvännen vill höja upp den här ytan för att slippa gräva bort våra stubbar vid garaget, medan jag ser mer fördelar med en plan yta.

Där plattorna ligger samlade på nedanstående bild vill jag skapa en stenlagd cirkel för att ge plats för ett litet bord och två stolar. Dessa måste dock vara rätt lättflyttade, eftersom luckan på husväggen utgör inkastet för pelletssäckar.

Men men vi får väl se vad som händer ... växthuset anser jag ha företräde, men slingerväxterna borde jag ju kunna få till. Frön till detta projekt håller jag ju redan på att samla in. Av en annan bloggerska (Camilla med en balkongblogg, inte med i listan ännu) fick jag tips om att Lejongap gav en frodig grönska.

2 kommentarer:

  1. Oj, här händer det saker! Trevligt med projekt och att sen få slå sig ner och njuta efter fullbordat verk på din vackra bänk.
    Grusgångar och plattsättningar är snyggt och kräver en del insatser och visst behövs det en väg som förbinder ;)
    Må gott! /Bea

    SvaraRadera
  2. Du har en bra plan för gångar, sittplatser m.m och det underlättar när det är dags för igångsättandet :) Jag brukar det låta gå en säsong innan rabatter grävs, just för att "gå in sig på gångar", hitta sköna sittplatser. Att ha något vackert att titta på när du sitter på bänken är inte heller fel eller njuta av
    morgonsolen vid bänken - tja, det är ju som gjort för frukost, morgonkaffet :)
    Lycka till med ditt projekt :)

    SvaraRadera