söndag 4 oktober 2009

En blöt helg

Igår påbörjades höstarbetet med att kratta löv. I trädgården finns ett antal stora träd varav några välvuxna lönnar. Förra året vet jag att det tog minst en dag att kratta den värsta halvan av trädgården i våras, så jag tänkte att jag skulle börja tidigt i år. Dessutom tänkte jag att löven skulle få komma till nytta genom att täcka rabatterna. Efter att ha krattat halva framsidan och ena gaveln hade jag redan fått blåsor i händerna så därför har jag inte proppsat på att få ösa lika mycket grus ... Dessutom är det lite väl tungt och N gjorde det så gärna.


Samtidigt känns det rätt knäppt för det ser ju likadant ut idag efter kvällens kraftiga regn och blåst. (Gårdagens bild)

Frosten hade farit rätt hårt fram i mitt lilla växthus, så det var inte mycket liv där. Några enstaka tomater var ännu inte frostbitna så de fick komma in i värmen. Det återstår att se om de går att äta. Det roliga med dessa tomater är ju att de kommer från några välväxta tjuvar jag fick i stan på mina 3 köpta plantor.

Av växtligheten är det inte mycket som står upprätt. Ringblommorna nickade rejält med huvudena medan denna Jungfru i det gröna inte hade gett upp hoppet än.

När det regnade rejält passade Gentianan på att blomma. De är verkligen en ny höstfavorit för mig som brukar hålla mig till de billigaste.
Annars roade jag mig med att flytta alla utlöparna på jordgubbsplantorna. Visserligen läste jag någonstans att det inte lönade sig att ta tillvara på dem utan var bättre att köpa nya plantor med tanke på avkastningen, men men de får ändå chansen att fylla två odlingsbäddar som planeras till våren, eftersom jag älskar jordgubbar. Tills vidare får de nöja sig med att stå lite trångt och få lite mer tillsyn ute i loftgången. Det ska bli spännande att se om det är någon skillnad på de som växt nämre respektive längre från moderplantan. I lådorna är de sorterade efter det ...

På kvällen, mitt i regnet flyttade jag bänken på plats. Jag tycker den pryder sin plats mot garageväggen. Här är annars en rätt tråkig yta som väntrar på stenläggning. Frågan är om jag ska ha en vit hylla på väggen också eller kanske några slingerväxter som får bilda en inramning? Vad tycker ni?

Idag har jag mest hållt mig inomhus och pysslat med en massa småsaker. Någon måste ju göra något åt tvätten och diskmaskinen också.
När jag väl kom ut så har jag fortsatt plantera lökar mellan regnskurarna. Idag har några rödvitspräckliga Tulpaner och Pärlhyacinter fått plats i rabatterna på framsidan. Efter mycket funderande och en diskussion med pojkvännen så hamnade Alliumlökarna i rabatten vid den vita tegelväggen som ligger mittemot bänken.

Dessutom så har pojkvännens överlevande krukväxter i form av 2 höstglöd och 2 gröna nedan fått lite ny jord. Vissa hade blivit rätt misskötta som ni ser. Samtidigt passade jag på att bryta loss de utväxande skotten, som fick egna krukor.

Så nu är N 5 växter rikare. Frågan är bara om de vill ha det lite fuktigt med en plastpåse över huvudet eller om de klarar sig ändå? Jag tänkte kolla i boken jag läser om förökning, kanske står det något tips där. Jag vet ju inte ens vad detta är för grön växt. Hemma håller jag mig mestadels till blommande växter.

11 kommentarer:

  1. Bänken såg jättefin ut!
    Skulle passa med nån slags pergola/spaljé på sidorna och över den? eller en hylla över, och några krukväxter på sidorna...
    Jag städade ur växthuset i lördags, inte en växt kvar där nu :) Fick ihop till en liten korg med gröna tomater, undrar vad man ska hitta på med dom??

    Ha d gott!
    Kram Hanna

    SvaraRadera
  2. Vindruvan heter Sukribe och är en present till sambon så jag har inte så mycket kunskap bakom den faktiskt men den växer bra även utan växthus.

    SvaraRadera
  3. Oj det verkar som om ni har ett stort projekt på gång...växthus-bygge :)

    Jag vill också....hm....

    SvaraRadera
  4. Kratta löv är ett evighetsjobb men ganska skön "höstgöra"! Drömmer också om ett växthus, ska bli kul att se ert när de är färdigt!
    Ha det gott i höstrusket
    Jenny

    SvaraRadera
  5. Roligt med växthusbygge! Många gruskärror blev det. :)

    Jag hade förträngt att jag borde kratta löv. Vi har så enormt många lövträd kring tomten och det känns som ett evighetsgöra.

    SvaraRadera
  6. Tänk så mycket härlig förväntan inför nästa odlingsäsong det ligger i varje ny planterd lök!
    Jag kan tänka mig att dina allium kommer fint till sin rätta mot en vit vägg när du sitter där på den vackra vita bänken och skådar ditt verk;))!/Anja

    SvaraRadera
  7. Skulle kunna tro att den gröna växten är någon sorts Aloe Vera och de brukar inte vara så kräsna. Testa att sätta påse över några och låt bli på några. Då vet du ju till nästa gång vad som fungerar bäst.
    När det gäller kirskålen var jag absolut ironisk. Den är alldeles för levnadsglad för min smak.

    SvaraRadera
  8. Hallå, vilket superstort område att kratta. Bra jobbat!

    Marit

    SvaraRadera
  9. Hallå igen, inte var jag ironisk om krattningen, ytan såg väldigt stor ut på bilden och jag gillar inte att räfsa löv :D

    Marit

    SvaraRadera
  10. Du verkar ha haft att göra, jag är själv klar med ute sysslorna för hösten. Så nu kan kyla och snö få komma om det nu vill//Britt

    SvaraRadera
  11. Löv är perfekt att rafsa över rabatter och under buskar och att anlägga en lövkompost för att få fin mylla är inte dumt heller.
    Jag har bara eklöv och de är lite sura, tar lång tid på sig att bryta ned men jag samlar dem ändå.
    Hur går det med växthusbygget? Sedan jag skaffade mig mitt vinkast är det extra roligt att läsa om växthus.
    Det blev fint med bänken vid lilla huset och det finns ju en massa fint du kan göra omkring den, ett litet bord? planteringsbord? spalje? hylla? är det en södersida kan du ha tex vindruvor klättrande på en spalje. Jag har hängt en spalje på min vägg med hjälp av krokar, skulle jag behöva komma åt väggen (målning) så är det bara att haka av spaljen och vika ned den på marken. Vissa klätterväxter kan ju tränga sig in emellan brädor och det är ju inte bra. Är det norrsida så finns det ju en massa klematis att välja emellan. Lycka till :)

    SvaraRadera