söndag 11 oktober 2009

Kalla vindar, hösten är här

Ute blåser det numera rätt kalla vindar, så det blir ordentligt med kläder på om man ska vilja stanna ute någon längre stund. Det mesta i rabatterna har börjat vissna, så frågan är om man ska invänta att det har fröat av sig eller om det går att ta in frökapslarna och istället slänga resten på komposten. Jag är ju lite av en novis på det området. Några tips? Däremot så klippte jag bort de små vallmokapslar jag såg hängandes utanför rabatten.

Trots att hösten gjort sitt intåg så blommar en del utseendemässigt sköra inslag fortfarande:


Denna blåvinda är dock mer mörklila i verkligheten. En rosa fanns också och fler knoppar syntes till.

Riddarsporrarna blommar också tappert.

Och våra buskar som jag klippte ner i våras har nu fått fint sällskap. Jag antar att det är någon sorts aster. De blommar till och med så rikligt att det känns okej att ta in några blommor.

3 kommentarer:

  1. Hej, vad roligt att det fortfarande blommar hos dig! Jag måste helt klart ha en blommande höstrabatt till nästa år. Rostornet som min pappa bygger finns i en bok som heter "Handbok för Trädgården", utgiven av Prisma så de kan du säkert be pojkvännen snickra ihop...
    Ha det gott! Jenny

    SvaraRadera
  2. För min egen del klipper jag inte bort något alls på hösten. De örtartade växternas vissna gröndelar är ett bra vinterskydd. Vill man däremot spara fröer så går det ju bra att ta tillvara så mycket man vill ha, men låta resten vara kvar i rabatten.
    Städning av rabatterna gör jag på våren.
    Det ser trevligt ut med dessa tappra blommor som fortfarande lyser med sin närvaro även om färgerna förlorar av sin intensitet./Anja

    SvaraRadera
  3. ps
    Glömde: Däremot är det bra att ta en titt i rabatterna efter sniglar! Döda växtdelar kan vara bra gömställen.
    ds

    SvaraRadera