söndag 25 oktober 2009

Dagens projekt avklarat

Igår roade jag mig som sagt med att gräva sten. Idag tog jag hjälp av N för att bygga upp det snyggt igen. Det gick väl som vanligt när vi skulle samarbeta, N börjar slänga dit alla stenar innan jag ens hunnit berätta hur jag tänkt. Visserligen var vädret inte så mysigt, men i min tanke var stenarna ett pussel som skulle byggas ihop på bästa vis, så det slutade med att jag till viss del fick bygga om det när han hade gått. Det krävs ju viss stabilitet då vi nog kan räkna med att några katter ska dit och undersöka. Det vore ju synd om de fick en rasande sten på tassen.

Ja, regnade gjorde det nu med och lervägen är kvar sen vi flyttade på gruset till växthusgrunden och några stockar ligger fortfarande mitt i trädgården och skräpar. Det återstår att se om någon kommer och hämtar sina stockar som är kapade i önskade 3-metersbitar. Jag börjar bli trött på att vänta ... ska vi flytta dem måste de kapas ytterligare några gånger.

Stenröset blev lite mindre än vad jag tänkt då N ville bygga mer på höjden. I botten blev det tyvärr kvar en stor sten. Om min vilja hade fått råda så hade även den stenen fått hamna på våra begagnade och trasiga trädgårdsplattor för att få lite större diameter, men ändå bibehållen höjd.

Men å andra sidan är jag rätt nöjd ändå, även om vissa plattor sticker ut. Runtom ligger de gräs- och prästkragstuvor som jag grävde upp.

Det är kanske lite svårt att tro, men de flesta stenarna är hämtade under gräset, se nedanstående bild. Det är viss skillnad.
Sedan har jag fortsatt mitt lövkrattande för att täcka den näst sista rabatten. Man skulle ju kunna tro att det här trädet ger en rättvisande bild om vad som är kvar ...
... men tyvärr ser det ju inte likadant ut på det största och de löven är ju inte ens vackra. Som tur är delar vi löven med grannen.
Det här var mitt bidrag till samtalsämne för de som passerade på väg till och från kyrkan.
Det hade varit kul att höra deras kommentarer. Och nej, det kommer bli en annan konstruktion senare. Just nu testar jag bara var jag vill ha den stora öppningen och "fönstret" mitt bland alla slingerväxter. Redan nu har jag insett att öppningen ska ramas in av växter även mot husväggarna. Frågan är bara om öppningen och gången ska placeras mer åt mitten med ett "fönster" på var sida istället. I öppningen vill jag ha en svart smidesportal som är valvformad. Är det någon som vet om sådana fortfarande tillverkas?

2 kommentarer:

  1. Och här har jag klagat över mina bokhyllor! Jag slipper ju ha regnbyxor när jag flyttar om och donar med dem (jag förstår oviljan att skaffa regnbyxor för det är verkligen de värsta sortens byxor!)
    Jag känner en viss tröst i at det är fler som har grått och regnigt trist höstväder...

    SvaraRadera
  2. Tack för berömmet! Ni verkar då slita med lite tyngre saker :) Vi låter trädgården gro igen tills de grävt upp för vatten och avlopp som är på väg till oss... Kram, Tina

    SvaraRadera