söndag 11 oktober 2009

Grannarna må väl tro att jag blivit knäpp

Senast jag var på Plantagen hade de 75 procents rabatt på vissa växter, så vem kunde motstå att köpa två Klematisar, det verkar ju alla andra ha som blommar så vackert, så det ville ju jag också. Med hem följde en Kronklematis och en Alpklematis. Nästa dilemma var ju att skaffa krukor eftersom pojkvännens trädgård inte kan få alla mina fynd ...


Så efter diverse krukköparturer så har de äntligen fått lite extra jord att bo i. Visserligen läste jag precis innan att de behövde större utrymme, men de får hålla till godo ett tag. Krukan är visserligen "självvattnande", men med tanke på att de vill ha större plats så småningom så får det duga över vintern. Då finns det också lite utrymme att lägga något skyddande om dem. Återstår att se om de överlever. Om inte annat har jag redan norpat frö från en kvarvarande blomma. Dum som jag är så tänkte jag ju inte på från vilken ...

Så sett från vänster till höger så ser det ut så här i loftgången. Först kommer en urna med krukade jordgubbsplantor, en påse med lökar och lite akleja och höstflox. Den isärplockade silvereken får ge lite spår av liv ... Sen kommer min sommar/höstkruka innan ytterdörren.

På andra sidan dörren blommar sista solrosen och en nyplanterad ros. Här står också mina första jordgubbsplantor för året.

Följer man växten upp möter man min tredje pumpa. Den andra ruttnade bort i den här storleken. Vi får se hur stor den här hinner bli.

Framför bordet hamnade resten .... dvs Klematisarna och de 3 lådorna med jordgubbsplantor. Dessa ska definitivt tillbaks till landet, men med tanke på att jag inte gjorde dräneringshål så får de stå mer regnskyddat här. Dessutom ger de 4 milen en lite mildare vinter. Frågan är vad grannarna säger om alla mina jordgubbsplantor? Det är nog uppemot 50 stycken ...
Pojkvännen tror att de går och väntar på sommarens skörd ...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar