lördag 26 september 2009

Älskade hibiskusar

En av mina favoritväxter inomhus är hibiskusar. Just nu finns det fyra i mitt köksfönster och jag går ofta och leta knoppar. Tyvärr hinner en oaktsam misse ibland vara före och antingen bryta av knoppen eller sno blomman. Ibland äts de upp också tror jag även om de kanske inte är helt nyttiga. Just nu har de blivit undanträngda av blommande cyklamen som jag köpte, så bilderna är från tidigare i somras.


Inte är det ofta jag studerar dem så här nära, men skuggan av ståndare och pistiller gillar jag. Tyvärr var det svårt att få till den perfekta bilden som jag skulle kunna göra en canvastavla av.

Med tanke på min favoritblomma blev jag glatt överraskad när jag sprang på följande skylt på Coop.


Med det priset kunde jag inte låta bli, så frågan är hur länge den kan stå ute för att överleva till nästa år. I vinter får den bo inomhus.

Just nu ser den ju inte så mycket ut för världen, men hoppet finns ju att den så småningom ska kunna blomma. Frågan är också hur stor kruka den vill ha?

3 kommentarer:

  1. Gillar också hibiskusar jättemycket. Man blir alltid lika glad när en ny blomma slår ut. Din var verkligen jättefin (rosa är ju älsklingsfärgen). Själv har jag haft ganska mycket löss på mina hibiskusar och då tappar de bara knopparna. De har fått vara ute under sommaren. Hoppas att det kan ha utplånat lössen.
    Lycka till med frilandshibiskusen!

    SvaraRadera
  2. Hej! Kul att du gillade min rönnbärskrans. Det är rätt "pyssligt" att göra den, så man får ha lite tålamod. Jättefina hibiskusar! Brukar inte själv ha tur med dom, oftast får dom löss. Kul idé med parabolen som fågelbad.

    Ha det bra!

    SvaraRadera
  3. Tack för din gulliga hälsning på min blogg. När det gäller vallmon så är jag inte alls säker på när det är bäst att ta frö. Jag kör på känn. De som jag samlat i år har jag fått av mamma som hade massor som självsått sig hos henne. Hon klippte av dem när de blommat ut och efter ett tag inomhus öppnar de sig upptill så det går att skaka ut fröna.

    SvaraRadera