lördag 19 september 2009

Vårens planer

Tanken att bygga ett växthus har börjat ta sig form under sommaren sedan jag upptäckte grannens bakom vår stora dunge som jag har sågat ner. Det är med avundssjuka blickar jag tittat på detta övergivna hus ... Att få ett eget är en framtida dröm. I väntan på det tyckte jag att vi kunde börja odlingarna av grönsaker med att bygga en drivbänk med hjälp av ett överblivet fönster som legat i garaget och skräpat. Med lite puschning fick jag N att bidra med brädkunskap. Det slutade väl mer med att han byggde och jag fick vara hantlangare ... men resultatet blev ju bra.



Det var nog tur jag bidrag med lite matematikkunskaper, annars hade bräderna på sidan inte blivit längre än fönstrets bredd ... Lite fel blev det när han skulle såga till de sneda bitarna, så nu har jag fått bidrag till min lilla låda som jag tänker göra till ett betydligt mindre fönster.



Idag har lådan fått ett första lager efterlängtad färg. Jag vill ju hinna flytta våra jordgubbsplantor innan det blir för kallt, men egentligen borde de kanske stå i en annan låda ... Lådorna på högskolan hade ju rätt praktiska mått ...

Under veckan har N fått tips om en arbetskamrat som skulle köra överblivna fönster till tippen. Ni kan räkna med min glädje när jag började se ett växthus som en realistisk möjlighet. Idag var vi och tittade på dem, det verkade definitivt inte vara något större fel på dem. N räknade dem till 16 stycken, så han tyckte vi kunde bygga ett på 3 gånger 4 meter. Här har vi lagt ut slanor för att få en uppfattning om hur stort det blir.



Under dagen har jag gått dit flera gånger för att se hur solen belyser platsen.



N har kämpat med att hugga och ta bort rötter från de små träd som växte där innan.


Jag har tittat på bilder av andras växthus för att få en bra bild av hur det kan bli. Har ni några tips vad man definitivt ska tänka på?

1 kommentar:

  1. Vilken fin drivbänk. Har planer på att bygga några sådana nästa år med gamla fönster som lock. Tycker det är så fint med gamla fönster. Och ojoj vilken tur ni har som har fått en massa gamla fönster till ert växthus. Har tyvärr inga tips för jag äger inget växthus själv.

    Vad mycket bra idéer du hade för den stora terassen jag skrev om i min blogg!

    Ha det gott! /Susanna - Balkonglådan

    SvaraRadera