lördag 26 september 2009

Ny rabatt

Snett bakom garaget låg det länge kvar en liten nedgrävd skräphög sedan tidigare ägare. Denna röjde jag bort i somras. Växterna som fanns där grävde jag upp för att senare kunna fylla den nya rabatten med.
Först på plats var parabolen, som efter mycket grävande hamnade i lod på den annars lätt lutande marken. De tre främre växterna är troligen Bergsklint som växer fritt i trädgården och med jämna mellanrum poppar upp på nya ställen. Stenarna är ihopsamlade på tomten.


Sedan kom två svarta Kungsljus som vi hittade på rea. De små söta Aklejorna har jag fått av en vän i Vaggeryd.

Så småningom blev det två Kärleksört för att få lite färg redan i höst. Jag hoppas de står i full blom snart.

Efter ett besök hos en vän i Habo så fick vi även en Alunrot och ytterligare en Akleja som fick sin placering här. Vid planteringen så fick jag för mig att det var två Aklejor så sedan dess har de delats och placerats ut en av varje på vardera sidan om Bergsklinten.

Med parabolen i lod, i kombination med mycket sol har vi insett att vattnet avdunstar fortare än det fylls på så det fick bli en annan lösning för att få det tänkta vattnet ...


Jag hoppas grodan trivs vid sin damm.
Tanken är givetvis att måla den också, men vi har ännu inte kommit fram till om den ska vara svart, vit eller grå. I hållaren skulle jag vilja ha en spotlight så därför får "armen" sitta kvar.


Idén att ta tillvara parabolen kommer från bloggen Lottas trädgård. Se http://lottastradgard.blogspot.com/2009_05_01_archive.html

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar