torsdag 3 september 2009

Boktips

På sista tiden har det blivit flera turer till biblioteket för att hitta bra trädgårdsböcker. Det är ju inte lätt att veta innan vad som är tillräckligt lättsmält och samtidigt lärorikt. Flera stycken har jag läst de här veckorna och självklart finns det något för novisen (=mig) att lära sig i varje, men den jag verkligen fastnat för är denna:


Den är både ögongodis och väldigt lätt att ta till sig. Ordet potager var nytt för mig, men det fanns många fina bilder på dekorativa sådana. Det här är verkligen en bok jag skulle kunna återvända till och få ny inspiration och aha-upplevelser för lång tid framöver. Mina grönsaksodlingar börjar så smått ta form i tanken.

En favorit på balkongen.


Ja, denna bild på en grön växt är kanske inte så spännande, men till saken hör att den var slängd i vårt grovsoprum häromdan. Kanske hade någon tröttnat på den för jag kunde inte hitta något fel på den mer än att stackarn saknade både kruka och jord. Jag klippte av de yttersta bitarna på rötterna som såg ledsna ut och satte den i hinken med vatten över natten. Nu har den fått jord och stöttning i krukan. Det återstår att se om den överlever. Gör den det så gör det mig glad ...

Ett billigt sätt att få nya växter på.

3 kommentarer:

  1. Du har ju också en fin vinda på din balkong. Den kommer förmodligen också att få frökapslar som du kan spara till våren, precis som med min. Har dessvärre inget bra tips för fröplockning (själv nybörjare) men man bör vänta tills fröerna är mogna, vilket de ofta är precis innan de själv lossnar från växten.

    Växten du har hittat ser ut som en kantdracena, http://odla.nu/krukvaxter/dracaena_marginata.shtml och borde inte vara så svår att få att överleva. De gånger jag haft den har jag nog snarare vattnat ihjäl den, än vattnat för lite. :)

    Trevlig helg!
    Kram Mia

    SvaraRadera
  2. Hej Skoogstrollet :)
    Tack för din kommentar hos mig!
    Alltid kul om nån blir inspirerad :)

    Jag håller med föregående 'talare'... kantdracena är det nog. Hoppas den klarar sig, den va ju jättefin! Gratis e gött ;)

    Ja, ösregnet verkar ha blåst upp hit till oss... hade tänkt plocka äpplen, men får nog hitta på nåt annat :)

    Ha d gott!
    Kram Hanna

    SvaraRadera
  3. Kål & Krasse-boken var faktsikt den som inspirerade mig till att ha ett litet trädgårdsland. Jag är fortfarande helt kass på grönsaker, men det är ändå lite roligare när jag har blommande ringblommor och krasse mellan salladshuvuden och klena morötter. :)

    SvaraRadera