söndag 6 september 2009

Rabatterna vid tegelväggen

På högersidan av huset finns två fyrkantiga rabatter, en på vardera sidan om källartrappen. I våras fick jag kämpa med att få bort alla rötter till de buskar som växte där.

Här har jag sått en Sommarblomsterblandning, utgånget frö till Ringblomma och Klint i blandade färger samt Sommarslöja som kantväxt. Längst bak i den vänstra placerade vi de rotknölar som vi hittade när vi grävde upp rabatterna på framsidan. Återstår att se om de trivs där ...

Så här såg det ut tidigare i sommar:


Sedan kom Vallmon till min stora glädje. Det kommer nya blommor än.


Gången precis till höger om rabatten är nu uppgrävd och bortplockad. Förhoppningsvis har vi planerat färdigt en ny stenläggning innan vårens arbete påbörjas.

Annars är det mest rosa inslag. Malvorna är helt underbara. Hoppas de ger frö till nästa år.


De här är riktigt häftiga tycker jag.



Länge väntade jag med spänning på att de här knopparna skulle spricka upp.



Belöningen var väl värd att vänta på.

1 kommentar:

  1. Hallå, du har gjort precis som jag planerar för nästa år. Jag har bestämt mig för att sätta en bunt med sommarblommor någonstans i trädgården för att kunna plocka buketter.

    Just nu sitter jag och funderar på var min "äng" ska placeras.

    Ha det bra

    Marit

    SvaraRadera