lördag 19 september 2009

Pojkvännen i storshoppartagen

Senast vi var på Plantagen och på Blomsterlandet kom N verkligen i shoppartagen. Två vita krukor, två gentzianor och två silverfärgade växter hamnade i korgen.



Efter lite pysslande blev resultatet så här:



Tyvärr missade jag att ta en bild när de öppnades i solskenet. Nu pryder de trappan tillsammans med det svarta klotet som eldas med lysfotogen. I höstmörkret blir det en fin ljusglimt.



Kanske borde det till någon mer kruka för att se riktigt hemtrevligt ut ...

Dessutom hittade han ett antal lökar medan jag tittade på fröer.



Idag har de gula och lila krokusarna hamnat i rabatterna längs gången. Där hamnade även växterna de reade ut på Maxi för 10 kr styck. Det blev två röda rosor, två vita astrar och två blå hortensior. Den vita strankrassingen får stå kvar så länge den blommar.



Även dessa liljetuplaner och en påse snödroppar åkte i.


Återstår att se hur resultatet blir. Jag var ju noga med djupet, men avståndet mellan lökarna blev det väl lite si och så med.
Frågan är väl om hortensiorna överlever vintern. Det är ju ändå växtzon 4-5 här. Först när jag kom hem såg jag att de såg lite olika ut, men vad gör väl det.

Till sist hamnade den här sötnosen i rabatten. Frågan är om brevbäraren hinner uppskatta den.

5 kommentarer:

  1. Så höstfint du fixat! Jag ska försöka hinna med lite trädgårdsfix imorgon!

    Tack snälla för dina ord hos mig, du fick mig att tänka till lite ang bloggen.
    Visst är det så för mig att det är glädjen som gör att jag bloggar... och det tänker jag fortsätta med. Tack än en gång.

    Ha det gott vännen, kram Marie

    SvaraRadera
  2. Så många fina lökar du har köpt! ...eller lökarna är kanske inte så fina, men det som komma skall. :) Jag har redan planterat mina, men jag hoppas köpa några till och peta ner.
    Det där svarta lysklotet är jättefint, skulle lysa fint i höstmörkret även på min trappa.

    SvaraRadera
  3. Visst är det härligt med blommor. jag älskar blommor..både ute och inne.
    Kram Lotta

    SvaraRadera
  4. Kul att du hittade till min blogg.
    Är också sugen på att köpa en massa lökar precis som du gjort. Köpte kogödsel idag,inte lika sexigt direkt men nödvändigt. Ang. porslinsblomman så ska du nog tänka dig för om du är känslig för starka lukter. De luktar väldigt starkt när flera slår ut samtidigt.

    SvaraRadera
  5. Hej!
    Du frågade om gentianorna är härdiga upp till zon 4. Det är de, dock lite känsliga för vinterfukt.
    Plantera väldränerat. /Anja

    SvaraRadera