onsdag 9 september 2009

Gula nyheter

Förra året på mors dag fick jag ett guldfärgat litet paket med frön till blomsterbönor. I år fick de komma i jorden och sedan har jag väntat och väntat på att det skulle bli blommor. I några dagar har jag sett knoppar ...


... och idag fick jag äntligen se den första blomman. Med tanke på att jag inte hade någon påse att gå efter så hade jag trott att de skulle betydligt längre, så nu är det dags att flytta upp dem från golvet till räcket så jag verkligen kan få njuta av blomsterprakten.

Ännu en nyhet hittade jag i växthuset. Gröna tomater har jag ju haft ett bra tag, men det är ju de färdiga jag väntar på. När jag skulle se om några börjat rodna så hittade jag min första gula. Den smakade gudomligt gott, riktigt härligt söt och mild. Jag hade inte tid att titta jättenoga, men jag såg åtminstone en till.

3 kommentarer:

  1. Hejsan!
    Trevlig blogg du har! Att odla är ett livslångt lärande och mycket går ut på försök och misslyckande och nya tag en ny säsong :)
    Alltid roligt när man kan se frukten av det som man sått och ansat.
    Din blomma i höger spalt heter Blåvinda.
    Tack för din titt hos mig och välkommen igen!Må gott!/bea

    SvaraRadera
  2. Vi skördade rätt mycket tomater ett tag, men sedan stod mognaden mest still, men senaste veckans soliga dagar har satt fart på dom!

    Ha en trevlig helg!

    SvaraRadera
  3. Vad kul att du hittade in till mig!

    När det gäller växthuset så ville vi ha det lättskött och lätt att förändra. Därför har vi tegel på golvet och planterar allt i krukor. Sen har vi 2 bord och några gamla äppellådor som man kan ställa upp saker på dels för att få plats med mer o dels för att vi tycker det e snyggt :-)
    I början av säsongen när plantorna e små får vi plats med massor. Men nu har vi bara 3 tomatplantor (hade 8 från början men de andra har fått flytta ut) 3 gurkplantor, några paprikor, chili och örter.
    Växthuset e det minsta, 4 kvm.

    SvaraRadera