lördag 13 februari 2010

En härlig inspirationsbok

Om du längtar efter att njuta av vackra och rofyllda bilder så vill jag verkligen rekommendera En grön oas Låt din trädgård bli en plats för ro och stillhet av Stephanie Donaldson. Idag har jag läst den för andra gången för att kunna anteckna det jag vill minnas innan den lämnas tillbaks på biblioteket.
Hela boken andas ro och harmoni och du får en möjlighet att reflektera över om du mest strävar efter symmetri eller balans i din trädgård. Beroende av hur din trädgård ser ut finns det mycket att inspireras av såsom fina blickfång, vackra sittplatser och härligt prunkande rabatter.

Med tanke på att vi har en trädgård som mest består av gräsmatta och träd idag så kommer vi nog inte att dra nytta av så mycket i boken, eftersom vi mer vill göra den till en plats att trivas på och få energi av snarare än att bara försjunka i, men självklart vill man få ro i själen också. Så det blir inga inramande buskar i mängder eller en massa sten som visserligen är vackert, men inte passar in i vårt sammanhang.

Bilden som jag uppskattade mest är denna på sidan 3/20-21.
Jag gillar den böljande formen både i stenarnas kontur och i murens höjskillnader. Dessutom är det härligt med kontrasterna mellan det rosa trädets enkelhet jämfört med den omgivande lummigheten. Miljön är designad av Roberto Silva.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar