lördag 6 februari 2010

Årets första sådd och omplantering

När livet går i 180 så får uppdatering ske i efterhand, så här kommer lite bilder från den 24:e januari då jag äntligen fick tummen ur och planterade om mina gyllenbärsplantor som jag fick av en vän i somras. För skojs skull mätte jag alla när jag ändå numrerade dem. De flesta är drygt 50 cm höga.

I bakgrunden syns också mina nya krukor som jag köpte billigt på Maxi för 5 kr styck, tror jag det var. Frågan är om jag ska spraya dem vita istället för den gråavita färg de har nu.

Dessutom sådde jag mina första penséer. Det är första gången jag gör ett försök med att så dem. Vi får se hur det går. Jag sådde bara några stycken för att kunna så dem i omgångar och se vad dagsljuset gör för skillnad. I köksfönstret hänger just nu bara en ljusboll som kanske inte ger tillräckligt med ljus. Någon ljusamatur kanske det blir i framtiden.


Dessutom la jag dessa frön ovanpå jorden. Jag tror att det är petunia som jag har sparat sedan i somras.

Nu har jag provat att kombinera såjord och plantjord genom att ha några centmeter såjord överst, innan har jag alltid kört den tuffa metoden med bara plant/blomjord. Det blir spännande att se om det kommer göra någon märkbar skillnad.

Min enda uppkomna passionsfrukt fortsätter växa. Vi får väl se om fler frön tar sig.

Även mina tomatsticklingar verkar ha överlevt, även om de inte blivit bortskämda med stöd precis. Jag borde nog ta tag i det när jag kommer hem ...

Även mina chiliplantor växer såklart.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar