tisdag 27 juli 2010

Lönande kvällstur

Ja, det är ju inget överflöd vi talar om, men det blev ändå en jordgubbe, årets första hallon och körsbär, 2 gröna bönor, 1 första sockerärta och en gallrad pytttepyttepyttemorot. Framför allt så smakade det ljuvligt, så imorgon får jag klippa en framkomlig väg till körsbärsträdet och hallonen som växer överallt mitt bland alla buskar som sprider sig som ogräs. Det positiva är ändå att eländet är vackert när det blommar, men dess framfart är totalt hopplös. I övrigt har regnet delvis farit snällt fram och gett nya växter blomkraft medan andra fått slagsida.

Tidigare idag har vi varit och gratulerat min mormor på 93-årsdagen. Som vanligt var hon pigg och vaken även om minnet sviker en hel del. Det som däremot oroar är att hon fortsätter gå upp sedan hon flyttade till hemmet, det verkar åtminstone inte vara någon fel på maten, men tröjorna från både mig och mamma blev på tok för små. Det känns ju lite konstigt att ha haft en mormor som varit smärt och smidig till hennes numera biffigare jag, det är nästan så man kan tro att hon börjat styrketräna på äldre dar. Jag hoppas att det åtminstone inte påverkar hennes hälsa då jag vill att hon ska hinna uppleva barnbarnsbarn.

Rullans sår är förhoppningsvis på bättringsvägen även om det ser bra rött ut, men fint i kanterna. Hon fortsätter vara sur över att hon inte får gå ut och visar detta genom att gå omkring och pipa ynkligt. Klart och tydligt visade hon missnöje genom att kissa på fel ställe idag. Det är dock oklart om det beror på hennes petighet med lådan eller om det var en ren protest mot att de andra minsann får gå ut. Medan vi var iväg hade hon lyckats få av sig tratten och det är väl skönt för henne att hon får tvätta lite mer än hon annars kommer åt, så hon uppskattade väl inte direkt att vi kom hem och hittade tratten igen ...

1 kommentar:

  1. Visst är det en alldeles speciell känsla när man kan börja med skörderundorna genom trädgården. En slags högtidlig förtjusning.

    Märkligt med din mormor. De flesta 90-åringar som jag har haft närkontakt med har haft motsatt problem, de blev bara tunnare och tunnare - även de som åt bra och fick god mat på hemmet.

    SvaraRadera