måndag 12 juli 2010

Jösses, vilken värmebölja

Jag tror knappast jag varit med om maken, igår hade vi som varmast 37 grader i skuggan enligt sambon. För min del innebär det mest pust, stånk och stön, då det är lite för varmt för att jag ska må bra. Att hitta svala ställen är inte det lättaste, som tur var blåste det på rätt rejält framåt eftermiddagen och frampå natten fick vi första regnskuren på många veckor. Ja, detta hade jag nog inte märkt om det inte var för att misse väckte oss jamande och med benen krasande på en sork, så jag fick gå ut med f-nskapet. Några timmar senare ville samma misse, genomblöt, komma upp i sängen ...

Idag konstaterade jag i vår nya mätare att vi fått hela 1 mm, visst lite kan ju dunstat bort förståss ...

Trots värmen så blommar det rikligt, mycket tack vare sambons vattning.

Äntligen har den första blomman på min klematis från Allers trädgård börjat blomma. Jag verkligen älskar den här färgen, men den matchar ju inte direkt vårt röda hus, så den har inte fått något permanent bo ännu.

I stenpartiet blommar det mer och mer för var dag. Ännu mer sedan den här bilden togs.

Mest är det klint i olika färger utöver sömntutorna, men också en och annan som jag inte har en aning om vad det är. Tyvärr blev bilderna så oskarpa, så jag får göra ett nytt försök. Här är det något i blått och vitt i alla fall.

På framsidan blommar bollgillian ikapp med blåklint och blåvinda. Det återstår att se om det blir jag eller skatorna som är först med att äta upp jordgubbarna. Tyvärr har skatorna vunnit hittills, då de inte är så nogräknade med mognaden.

I gavelrabatterna är det främst brudslöjan som blommar utöver prästkragarna. Tyvärr missade jag ju att så fler omgångar och nu är det väl för sent, antar jag.

Annars är dagens nyhet en pensé som blommar. Jag glömde visst rensa ur den här hinken ifjol, men när jag upptäckte att det växte nytt i den hade jag inte hjärta att slänga dem.

Idag kom belöningen! Tyvärr hittar jag inget kort på vad blommorna hade för färger ifjol, men det spelar kanske mindre roll. :-)

Söt, tycker jag att den är.

2 kommentarer:

  1. Vilken tur att du inte rensade hinken :-))Söt liten penseé . Ja, nu är det riktigt varmt....puh. Kram

    SvaraRadera
  2. Hej hej!

    Å så mycket fina blomster ni har i trädgården!

    ja nu vill man helst vara vid vatten där det blåser..
    Vi har båt men det är en sportbåt som man måste klättra in i och det klarar jag inte av med den här magen :)

    Tack för din omtanke för Tummen och vår kommande bebis!!

    Hoppas du hittar en skön skuggig och fläktande plats att sitta på :)
    Jag brukar sitta i skuggan med ett iskallt fotbad.Det är att rekommendera :)

    Ha det bra!
    Kram Anna

    SvaraRadera