onsdag 21 juli 2010

Hett efterlängtade

Idag har jag äntligen fått se de första mogna jordgubbarna. Det såg så lovande ut när de blommade, men sedan har de jäkla skatorna varit där och kalasat på både mogna och omogna jordgubbar, så det har sett väldigt dystert ut.


Så det var med stor glädje jag fick ihop superskörden på tre gubbar, men gud så söta och goda de var.

Till nästa år får det bli en täckt odlingslåda, eftersom jag älskar jordgubbar. Jag hoppas det går bättre i år om jag flyttar revorna redan nu i höst. Förra årets mängder av revor överlevde inte vintern i plastlådor uppe i loftgången hos mig, det blev bara tre kvar ...

Rabatten där jordgubbarna finns verkar även uppskattas av andra djur som surrar typ humlor, jag tittade inte så noga för jag hade fullt upp med att försöka fånga de vackra fjärilarna. Det gick väl inget vidare så här är den bästa. De sitter ju inte still precis.
Idag har jag också passat på att plocka lite sallad i landet. Med egen sallad hör det till att göra mammas variant med lite socker blandat med matättika som röres runt. Kanske inget för barn direkt, men jag gillar det. Till blev det potatis och sill med den första egna dillen.

Det är härligt med egenodlat, så jag hoppas få ordning på lite mer till nästa år. Då har jag förhoppningsvis fler lådor (bara jag själv bygger och sambon målar) så jag kan fixa växelbruk som tanken var redan i år.

1 kommentar:

  1. Mums... jordgubbar är gott! Hos mig finns endast några plantor och det skall bli utökning igen en gång, trots att vi lovade - aldrig mer!
    Fjärilar är så vackra och gillar deras flygning från blomma till blomma ;)
    Må gott! / Bea

    SvaraRadera