torsdag 8 juli 2010

Dagens blomning

Det känns som att alla trädgårdsbloggare stoltserar med sina vackra rosor och pioner nu. Ja, stoltserar låter nog väl negativt för visst njuter jag av alla vackra blommor och längtar tills vi själva kommer dithän. Visst pioner har vi några jag tog tillvara, men inte blommar de och den enda ros vi har är två krukrosor som överlevt vintern, varav den ena blommar.

Vår trädgård är ju på gott och ont under omgörning. Från rabatter fyllda av kirskål och ormbunkar har det ju hänt en del. De två vita aklejorna jag köpte har snart blommat över och äntligen har lammörnen jag fått visat sina första söta blommor.
Några av fingerborgsblommorna jag planterade under taket (klantigt nog) har flyttats ut och en har fått blommor. Innan har vi bara haft någon som kommit spontant och fler vill jag ha.

Även i år blev det en massa blåa ettåringar så bollgillian och blåklinten har börjar blomma samt en av dessa härliga blåvindor.

I gångrabatterna sådde jag alldeles för sent så det är nog bara det självsådda från ifjol som blommar tillsammans med de vita petunierna. Det återstår att se om jag får igen förra årets prunkande rabatter av Prins Gustafs öga och vita Strandkrassing eller om det bara var nybörjartur.

I svenska rabatten dominerar prästkragarna fullständigt, medan bergsklinten väl får växa till sig.
I mitt lilla stenparti blommar det för fullt även om det inte blev så låga växter som jag tänkt ...
De här två tror jag är sömntuta och kranskrage.
Ja, av någon anledning verkar det vara de gula och oranga blommornas år, jag som inte ens är förtjust i de färgerna. Flera sådana här blommor har dykt upp eftersom vi inte klippt gräset där gullvivorna växte.
Bland de få överlevande slingerväxterna finns en orange krasse.

3 kommentarer:

  1. Hej vännen!
    Visst är det rosparader på många bloggar och det bästa är, vi får njuta och beundra allt vackert med dom :)Jag har tyvärr inte sååå många men det finns några. Måste hinna ta hand om det jag har nu just och se om det finns rum för utökning ;)
    Huvudsaken man njuter själv och inte gör en plåga av odlingen.
    Ha ett skönt veckoslut! /Bea
    Är det en kattfot på din näst sista bild, söt blomma hur som helst!

    SvaraRadera
  2. Man blir ju så himla glad för allt som slår ut och vill dela med sig av den glädjen. Så tror jag att det är för de flesta. Jag får massor av uppslag till nyanskaffningar när jag kikar på andras blommor. Trädgårdsbloggar är det bästa som hänt mig det senaste året!
    Du har ju massor av fina blommor även om det kanske dröjer med pioner och rosor på grund av ombyggnad av både hus och trädgård?

    SvaraRadera
  3. Ja, kära Skoogstroll, jag är på bästkusten:-)
    Ha det gott! H.

    SvaraRadera