lördag 10 april 2010

Trädgårdsdrömmar

I alla år har jag velat ha fruktträd och bärbuskar om jag skulle ha trädgård. Det jag längtar efter är äpple-, päron och plommonträd, vindruvor, krusbär, vinbär, jordgubbar, hallon, blåbär och rabarber. Visst jag inser att jag inte kan få allt på en gång, men först behöver jag ju få koll på vart jag placerar det bäst, så det finns plats för det till ett annat år.

Sedan någon gång i höstas har jag läst massor av trädgårdsböcker och drömmarna börjar bli fler och fler, men jag har fortfarande inte fått kläm på var man placerar dem bäst. Det har jag ännu inte lyckats läsa mig till.

Vi är ju fortfarande omgivna av en massa träd även om en hel del har fått stryka på foten. Dessutom vill man ju inte behöva flytta om nya träd, så det vore ju smart om man tänkte rätt från början. Så jag får nog läsa på lite mer om buskar och träd, om inte ni har full koll på läget och gott om tips förståss.

Som ett steg på vägen får ni följa med på en rundtur. För att underlätta det hela följer vi solen. Vi börjar i den högra delen av tomten ut mot gatan där vi har morgonsol. Här växer ett gäng buskar med rosa spiror som sprider sig med jordskott så det bara visslar om det. Här försöker jag begränsa eländet till en snyggare form och under körsbärsträdet vill jag få plats med en stol. Hallonplantorna som är insprängda här vill jag flytta på, men vart? Någon form av rabatt/smultrontorn är det väl tänkt som blickfång istället för grushögen.
Här är väl planen att på sikt krympa gräsmattan och skapa någon form av rabatt runt om på båda sidor om gången upp till huset. Små öar av gräs räcker väl?.

Här börjar vår första radda av träd. De som är lönnar vill jag spara så mycket som möjligt av, men just nu har jag inte koll på vad som är vad. Det främsta trädet ska beskäras ordentligt och här drömmer jag om en trädbänk. Längs husväggen vill jag ha en rabatt, men då krävs lite mer ljus. Just nu växer här bara en mängd scillor. Den nedklippta högen längst fram är gullris som ska delas.

Det främre trädet behöver tas ner eftersom det riskerar välta mot huset, men det knepiga är ju att telefonledningen går mitt i. Jag hoppas gullvivorna trivs ändå. Tja, trädkojan blev väl inte som jag tänkt med två våningar, men i ljusgrått kanske den bättre passar in och rishögen är inte mycket att göra åt ... Något som döljer grannens skräphög vid granarna skulle jag också vilja ha (vänster om kojan).

Här riskerar nog någon björk att ryka för att ljusa upp ännu mer. Längs staketet vill jag ha fläderbuskar som bildar inramning till en bänk. I dagsläget växer där två delvis nedsågade buskar med röda bär och förrymda skott av syrener närmre det tänkta växthuset. Med tanke på min överkänslighet mot starka dofter är de inte välkomna. Tankar om en berså utöver odlingskragarna till grönsakerna finns också. Frågan är om man kan ha hallonen här och tänkta rabarber till höger om växthuset? Eller hur mycket ljus behöver de egentligen? Eller finns det något smartare att använda ytan till? Eller är det här en bättre plats för hallonen med sol mer mitt på dagen? Annars funderar jag på att flytta hit lite av buskplantorna som ändå ska upp. Till viss del har ju grannarna avgränsande buskar. Här funderar jag också på att ha fruktträd i mindre storlek, för så mycket annan plats finns väl inte.Tidigare har jag nog förespråkat luftighet och öppna vyer, men jag börjar nog mer och mer påverkas av alla lummiga vyer i böckerna, men än så länge är det nog bara ettåringar och perenner som börjar ta fast form i mitt huvud.

Alla goda tips och tankar är ytterst välkomna!

1 kommentar:

  1. Jag är inte rätt person att tipsa, men det var trevligt att följa med på en liten rundtur. Du kan väl ta mig med till sommaren också när det är lite grönare?

    SvaraRadera