söndag 25 april 2010

Dubbelt arbete

Ja, nu är min rabatt äntligen färdig utöver att jag väntar på att pojkvännen letar fram vattenkannan som han verkar ha gömt, så jag kan få det att spira också.

Igår roade jag mig med att gräva upp allt gräs och tuvor med bergsklint och prästkragar som verkade övervuxna med gräs och insnärjd i en halvt förmultnad stubbit samt diverse tegelskärvor. Sedan fortsatte jag gräva igenom allt så mycket jag orkade för att få bort allt ogräs och alla trädrötter som jag fick såga av. Under tiden kom jag på den smarta idén att jag kan ju slänga i lite gamla löv i botten så kan jag få lite bättre höjd.

Glad i hågen över att äntligen ha grävt färdigt hällde jag på två säckar planteringsjord och krattade fint och överlämnade planteringen tills idag. På vägen in kommer jag på att jag glömt min goda tanke ....

Suck, så idag var det bara att lägga ut en pressening och gräva upp ungefär 10 cm. Tja, det blir en del jord på 180 cm i diameter ... Sedan var det dags att gräva ur löv ur komposten och lägga i botten. Ja, snacka om dubbelt arbete det var inte länge sedan jag plocklade bort dem från rabatterna. Nu några timmar senare har jag kunnat riva fram plantorna ur grästuvorna och sätta i dem i min nya rabatt. Det återstår att se hur det blir. I mitten är jag lite sugen på att ha ett sådant där träd med hängande kupol, så därför sparade jag lite plats.

Stället för en rabatt blev nog rätt bra med med tanke på att jag har fått sol på mig under hela förmiddagen, så nu har jag hittat en ny plats att ställa solstolen på. Det blev till och med lite varmt med fleecen på, men man vågar ju inte ta av sig för mycket.

Ha en fortsatt härlig dag!

1 kommentar:

  1. Oj vad du sliter! Känner igen det där att glömma bort och få jobba dubbelt... Du skriver att du fick såga av en del trädrötter. Vad är det för träd ni har i närheten av rabatten? Har själv mycket dåliga erfarenheter av trädrotsintrång i rabatter så numera ordnar jag ordentliga spärrar innan jag anlägger något i närheten av vissa träd.

    SvaraRadera