söndag 18 april 2010

Gårdagens arbete

Nu när slutprovet i företagsekonomi äntligen är skrivet så har jag fått mer tid över till trädgården och där börjar det ju brinna i knutarna. Innan vårbruket börjar vill jag ju få till en "pallkrageodling" borta vid det tänkta växthuset, men först rensades ett förråd i källaren.

Detta knökade förråd med grejer är kvar sedan tidigare ägare och jag har inte lyckats få pojkvännen att kräva att de ska ta hand om sina grejer, då de är vänner. Många halvsagda datum har passerat, men nu får det vara nog om jag ska kunna flytta in.

Så ja, fråga mig inte varför man sparar massor av tomma pelletssäckar, ett handfat, en gammal skivspelare, en stereo, en tung låda med murbruk tillsammans med flera bordtennisrack, fyra badmintonrack, två för mjuktennis, fyrtiotalet LP-skivor, två uppblåsbara pooler, två hopfällbara stolar med mera med mera. Visserligen sparade vi de funktionella leksakerna, men det blev ändå ett billass till tippen plus ett till som vi inte hann med.

När förrådsrensning var klar kunde jag äntligen sätta igång med mitt projekt, dock fick jag konkurrens om sågen, då pojkvännen och hans son fortsatte med kojbygget. Så småningom kom de på att vi har en till så jag fick ha "min" såg ifred.

Måtten är kanske inte de mest praktiska, men jag utgick från måtten på den drivbänk N byggde i höstas utifrån ett fönster, så nu blir yttermåttet 133 cm. Jag får väl helt enkelt ha något smidigt i mitten då jag tycker det är snyggast med kvadrater.

Efter mycket muttrande över att man måste vara så försiktig ute i kanterna om inte träet skulle spricka fick jag äntligen ihop de 16 bräderna. Virket är överblivet material från när framsidan kläddes med panel förrförra sommaren. Det var lite knepigt att montera ihop två sidor och när det kom till den tredje fick pojkvännen hjälpa till.

Då var jag rätt trött i armen så han fick hjälpa till att dra skruvana medan jag höll bräderna på plats, för jag har inget behov av att helt själv genomföra MINA projekt, så som han tycker. Med lite målarfärg kan det nog bli riktigt bra. Sen ska det även på hörnlister. Vad tror ni om röda lådor med vita knutar?

Lådan sedd från sidan.
Nu är tanken att jag ska bygga fler, men det kvarvarande materialet räcker bara till en till. Ja, det är kanske tur för mina ovana musklers skull. Sedan får vi beställa mer virke. Ibland är det jättebra att ha en pojkvän som är hyvelmästare ... bara han kan se till och göra beställningarna också ... Jag väntar fortfarande på att kunna bygga min växthylla innan alla sådder ska ut. Sist fick jag inte köpa materialet i en vanlig affär för det var onödigt, men det hade banne mig gått snabbare ...
Tanken på sikt är att skapa en fyrkantig yta med 6 kvadrater och fyra drivbänkar. Här har jag lagt ut de överblivna bitar för att få ett grepp om hur det kan bli.
Sedan funderar jag på att flytta hit hallonplantorna som på bilden nedan. I skrivande stund har jag inte titeln på boken med mig.
Nu är arbetet påbörjat med en andra låda, men i samband med middagen så tröt mina krafter och energi så det fick bli tid med vänner i telefon och lite trädgårdsstuderande innan sömnen kallade, då N blockerade datorn för sina krigsspel. Visst måste bloggläsande till förmån för trädgårdsutveckling gå före lek?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar