fredag 9 april 2010

Nya livstecken

Äntligen har jag röjt ur den större massan av löv i alla rabatter. Lite småskräp ligger fortfarande kvar, men det är nog alla daggmaskar jag sett bara tacksamma för. De var nog inte så glada över att jag tog bort deras delikatesser ... Jag hoppas de finner annat att jobba med istället.

På vägen till komposten har jag helt naturligt tagit lite nya vändor i trädgården och upptäckt nya saker.

På högersidan av garaget upptäckte jag den här ruggen. Visst är det härligt med snödroppar. De jag har planterat i rabatterna har jag inte sett så mycket av.


I den fyrkantiga rabatten till vänster av källaringången upptäckte jag nästa rugge. Det komiska är att jag inte minns att jag stoppat tillbaks några lökar där, men självklart är de hjärtligt välkomna.

I dess närhet sticker det jag tror är pioner upp. Dem flyttade jag i våras när jag totalrensade rabatterna på framsidan för att få bort all kirskålen. Det vore ju kul om det blir mer än blad i år. Det är ju först i efterhand som jag läst att de föredrar att vara bofasta.

På framsidan sticker det upp lökar på de flesta ställena där jag stoppade tillbaks gamla lökar. Det blir spännande att följa både de gamla och de nya. I korgen står det lammöron som jag fick av en väninna i höstas.
I "dammrabatten" kommer det knoppar på kärleksörten.

Likaså är bergsklinten på väg upp med snabba steg.
I en av rabatterna på framsidan växer den här:
Vad kan det vara?

Den här fina snäckan hittade jag också.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar