tisdag 6 april 2010

Hmm, man ska aldrig säga aldrig

Igår när jag kom hem och kollade över och vattnade en del växter hittade jag en ny knopp på en hibiskus. Jippi! Dessutom blommar några av mina sparade tomater, däremot går det sämre med pollineringen ...


Idag har jag fått upp aubretierna ytterligare en bit och passionsfrukten är superfräscht grön. Tomaterna jobbar på. Däremot är det väl lite plantdöd på andra håll. Vissa verkar vara för spinkiga för sitt eget bästa. Är det någon som har en smart förklaring. Handlar det om för dåligt med ljus eller otillräckligt med vatten?


Samtidigt insåg jag att någon lycka med julrosorna har jag inte. Nu är det andra gången med väntat lusangrepp och resterna börjar se döa ut. Inte nog med det, hibiskusknoppen i andra änden av lägenheten hade också fått löss. Den spolades illa kvickt av och några krypande löss gick döden till mötes. Hmm, det straffade sig visst det där att jag aldrig haft problem med hibiskusarna. Suck. Så nu får det bli daglig kontroll ett tag framöver.


Länge leve nyckelpigorna!,
var de nu håller hus.
Den jag hade inomhus verkar ha flytt fältet.
Eller också ligger hon mätt och belåten och sover fullständigt däst.

1 kommentar:

  1. Hibiscusar är ju för härliga! Jag klippte ner nästan alla mina - så inga knoppar i sikte här inte. Det trista med dem är ju att de lätt får löss. Just löss tycker jag inte är så stort problem. Jag petar ner en sån där 'lustablett' som även ger näring och så är det problemet väck. Men SPINN däremot är hopplöst på Hibiscusar, väldigt irriterande... :(

    Om dina frösådda plantor ser spinkiga ut så beror det förmodligen på att det är för varmt - och samtidigt för litet ljus. Jag tycker alltid att frösådda plantor ränner iväg. Så ahhhh - jag fick just en AHA-upplevelse! Kanske är det TUR att jag inte fått ändan ur vagnen och sått mina än. Mina kanske inte ränner iväg..? ;)

    Ha det bra,
    /Gunilla the Troll

    SvaraRadera