fredag 26 mars 2010

Det börjar bli vår i luften - UNDERBART!

Idag har det varit en underbar dag ute. Jag har jobbat extra på en av förskolorna och har haft förmånen att njuta av det vackra vädret med barnen. De har både cyklat, gjort sandkakor och kört fullständigt rally med docksulkyna.

Inte hade jag räknat med denna värmebölja mellan husväggarna, så jag hade fortfarande tjockaste vinterjackan med mig och höll på att dö av värmeslag. Nä, riktigt så illa var det inte, men jackan knöts runt midjan ett antal gånger. Som tur var, var det inget av barnen som uppmärksammade det och ville ta efter. Å andra sidan är jag ju rätt frusen av mig så jag hade ju ändå fyra tunna lager på mig. :-)

Men frågan är ju vad man som kringresande pedagog ska ha på sig och med sig i fortsättningen? Jag arbetar ju som sagt på 14 avdelningar och får bära med mig allt så packningen är ändå rätt rejäl (ca 10 kg), så man vill inte ha med mer än nödvändigt.

Häromdagen sprang jag på ett par tunna skidbyxor och var nästan sugen på att köpa dessa, för ibland är det ju för kallt med tunna regnbyxor. Varför finns det inte galonbyxor för vuxna? ... Nja, jag hade kanske föredragit vanliga regnbyxor med tunt fleecefoder i förståss.

På vägen hem visade bilens mätare på 15 PLUSGRADER!!!

Så efter jobbet åkte vårjackan på när jag skulle iväg på intervjun. Lite kallt blev det ändå när solen hade gått i moln, så det får nog bli tunna vinterjackan till jobbet i första hand. Det är ju så svårt när det är kallt på mornarna och varmt på dan.

Dessutom har jag cyklat för första gången i år. Det kändes underbart att äntligen ha fått lite bättre rörelsefrihet som är alldeles gratis. Visserligen hade jag ju bil idag, men det är ju både krångligt och dyrt att parkera innan 18. Som tur är träffade jag på grannen som skadat knät under en cykeltur när hon stötte på en isfläck med et trasigt knä som följd, så det fick mig att ta det lite lugnt i rullgruset även om jag mest längtade efter att få känna fartvindarna dra förbi.

Så nu är längtan efter en snöfri trädgård enorm så jag får väl börja göra ett vår arrangemang med penséer så länge, tills marken är såbar och mina sådda älsklingar är planteringsfärdiga.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar