lördag 1 maj 2010

Lite trädgårdspyssel

Idag hade jag sett fram emot att få så och få ordning i både rabatter och odlingslådor, men då orken igår på grund av feberkänning gjorde mig allmänt matt, blev det ingen jord eller ko-på- påse inhandlad. Istället har jag idag konstaterat att det är ytterst tråkigt att klippa ner höstaster bland alla våra buskar, inte för att det egentligen lär ha varit smidigare när jag klippte ner alla buskar förra året, men nu är det i alla fall gjort.

Sedan har jag gått ett tag och grunnat på om astrarna och gullriset matchar varandra. Ja, någon bild på gullriset eller exakta blomningstider har jag inte, men jag gjorde en chansning och grävde upp tre tuvor som hamnat "ute på gatan" och placerade två bland buskarna i närheten av astrarna. Om det blir bra och de trivs återstår att se. Den tredje hamnade framför grannens växthus.

Näst på tur stod att plantera mina nyinköp från i måndags. Det blev två Pastellaklejor `Kristall´ och två vita Höstflox, som placerades i rabatterna framför huset. Skyltarna är såklart sparade, men jag funderar på hur bra idén är som Pernilla stötte på i trädgårdsdags igår? För min del kan jag nog tänka mig att sortera dem rabattvis. :-)
Visst jag hade gärna handlat mer, men rabattpriset gällde högst fyra växter och om vi ska ha byggställning i rabatten på gaveln så är det kanske bättre att vänta med växter där. Dessutom har jag ju tänkt så en del aklejor och höstflox jag fått som frö. Kanske går det lite bättre om jag nu lyckas så så ytligt som fröpåsarna i affären angav. Aklejan skulle visst bo i kylskåp på nätterna. Vi får se hur det går med den saken.

Dessutom flyttade jag på några frösådda fingerborgsblommor från förra året. Jösses vilka rötter de breder ut sig med. Jag hoppas de tar sig på sin nya plats. Innan växte de mest under kanten till trappan ... och ja, jag har lärt mig att det är smartast att så dem på ett speciellt ställe där man lätt ser dem. Så småningom får jag nog bättre koll på läget. :-)

Nu hoppas jag det har regnat över så jag kan gå ut en sväng till. I vår/pojkvännens trädgård är man aldrig sysslolös och massor av projekt står på tur. Pojkvännen hålls inne och målar ett stort köksskåp. Skillnaden i färg kan ni få se en annan dag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar