lördag 29 maj 2010

Dagens arbete mellan skurarna

I augusti förra året grävde jag bort en ful skräphög och gjorde en rabatt istället med befintliga växter, det vill säga i första hand tre bergsklint som sedan kompletterades med lite nyinköp och fådda plantor.

I början såg det ut så här:

Nu idag ser det ut så här:
Kanske inte riktigt som jag hade tänkt mig, så idag fattades spaden och all bergsklint grävdes upp för att aklejor och alunrot överhuvudtaget ska ha någon chans i fortsättningen. Tanken från början var att gräva ner ruggarna någonstans i gräsmattan, men då jag insåg att det blev en hel skottkärra full så åkte de faktiskt upp på skräphögen. Så kul tycker inte ens jag det är att gräva och jag börjar inse vad jag har att göra med årets nya rabatt där jag också sparade bergsklinten ...

Visst, de är fina när de växer och när de blommar, men förra året lärde jag mig att de inte var så bra som gå bort-present då de var fulla av myror ...

Efter att stenarna tvättats och jorden luckrats upp är det viss skillnad och jag får till och med plats med något nytt.

Nu tror jag till och med att grodan trivs i sin lilla fuskdamm.

Och ja, någon gång ska den ju målas, men det får bli när vi kommer överens om färg och pojkvännen har tid över ... Helst vill jag ha riktad belysning också, det är därför som armen är sparad.
Nu verkar det hålla upp igen, så nu blir det en ny tur ut.

1 kommentar:

  1. Jag har några växter som gärna tar över, men eftersom jag bara har skogen som granne så funakr det jättebra att plantera de precis utanför tomtgränsen och vips blommar det fint där också.

    SvaraRadera