söndag 16 maj 2010

Dagens runda

Det var med stor glädje jag såg fram enot fyra lediga dagar med tid för massor av arbete i trädgården, men med facit i hand har det inte blivit mycket gjort. Jag har helt enkelt övermannats av en enorm trötthet, så jag har varit totalt viljelös och mest bara legat i sängen och läst, vilat och sovit. Som tur är så har det inget med depression eller utbrändhet att göra i alla fall, så jag vet att det kommer gå över. Men jag blir så trött på mig själv när jag har all tid i världen och får gjort nada. Inte ens den härliga vårvärmen igår orkade jag njuta av.

Som tur var piggnade jag till framåt kvällen igår så vi tog en promenad till ett par vänner i byn och satt och tjatade bort några timmar över lite te och dillskruvar. Det var fullständigt underbart att komma ut och träffa människor igen, för det har jag saknat på sistone då livet mest bestått av jobb, hem och äta, slappa i soffan för att gå och lägga sig att sova igen. Just nu sliter nog mina långa pendlardagar. Tisdag till torsdag är jag ju hemmifrån 12 timmar, men snart är ju maj slut och därmed är det jobbet över.

Idag är jag i alla fall piggare så två rabatter vid tegelväggen har blivit rensade och sådda. Ny för i år är den söta Rosenskäran som har lite roliga fröer tycker jag.

Annars har jag bara klippt bort lite vissna påskliljehuvuden och gått och tittat efter vad som händer. Det börjar så sakteliga komma små söta bladrosetter borta vid stenpartiet som jag sådde för några helger sedan. Det återstår bara att se hur mycket som är ogräs. :-)

Så sakteliga börjar de underbara gullvivorna blomma. Det verkar bli både gula och lite rödaktiga. Hos oss växer de mellan två träd och pojkvännen är strängt förbjuden att klippa dem där. Det räcker att han gjorde det misstaget förra året, så där försvann den blomningen. I år hoppas jag påminnelserna hjälper.

Som tur är verkar inte gräsklipparen må så bra så har vi tur klarar sig både gullvivorna och lite annat som verkar på väg upp ur gräsmattan, utöver de otaliga maskrosorna ...

Pojkvännen tycker att vi kan flytta dem till rabatterna, men jag tycker de är fina där de är, eftersom de verkar trivas ypperligt, men visst kan jag flytta några till rabatten om inte annat när de har blommat över för nästa års fägring.
Till min andra stora glädje verkar det åtminstone gå framåt med tulpanerna. Det ska bli kul att se dem blomma. Jag tror att alla är röda, även om den undre ser mer vit ut. Skulle jag bli för nyfiken så finns påsarnas bilder kvar.


Nu börjar det bli dags att återvända hem till stan och se hur hårt värmen har gått åt mina plantor där. Där lär det finnas ett antal luktärter som behöver toppas med mera ...

6 kommentarer:

  1. Tack för kommentaren! Visst kändes leggings och jenaskjol nästan fint för att vara trädgårdsklädd men som sagt, de byxorna jag hade när jag rensade ogräs hänger på tork och de är helt hårda på knäna av jord.

    Söta gullvivor ni har. Jag har dem både i rabatten och i gräsmattan. De sår sig lite här och där och jag drar bort dem när det blir för många.

    Ha en bra vecka och hoppas du blir lite piggare igen!

    SvaraRadera
  2. Skönt att du vet vad det är, trevlig orsak dessutom! Men så trött ska man nog inte vara. Hoppas du har en bra läkare. Hur långt pendlar du? Låter som väldigt långa arbetsdagar. Var rädd om dig!

    Känner igen det där med gullvivor i gräsmattan. Har drillat min man (han sköter klippandet men även tvätten och mycket av matlagningen:)) att skona gullvivorna så nu får även prästkrage, ärenpris och brunört som kommer senare prunka i gräset.

    SvaraRadera
  3. Var rädd om Gullvivorna. Ni kan väl lämna den plätten av gräsmattan tills de blommat över.

    SvaraRadera
  4. Hallå Skoogstrollet, känner igen det där med småplantor som sticker upp i jorden. Vad sjutton ska man rensa bort och vad är kul att ha kvar... är min rabatt full av ogräs nu... det är frågan.

    Marit

    SvaraRadera
  5. Hejsan!
    Tack för din kommentar!
    Ja, visst är det trist när tröttheten tar överhand.... Man skulle vilja göra så mycket, men orken finns inte riktigt där. Det är lite så jag känner just nu... Jag är ledig på fredagar, men ändå får jag inte så mycket gjort de dagarna...
    Då tar jag bara igen mig...
    Gullvivor är fint!
    Vi hade en blommande gullviva precis utanför häcken. Ja, hade.... Inte nu längre. En av småbjörnarna tyckte också att den var fin och plockade den... Så är det med nyfikna småbjörnar!
    Ha det bra!
    /Sari

    SvaraRadera
  6. Du har varit tyst länge nu. Hur är det? Förstår att det är kämpigt med illamående och trötthet men det mesta brukar ju läkare i dag kunna hjälpa till med.
    Får du den hjälpen och stödet?

    SvaraRadera