söndag 10 oktober 2010

Månadsbild september

Här kommer månadsbilden för september månad.

Korten tagna den 26 september 15.40.


I samband med att jag gick med i månadsbilden valde jag ett område som jag ville förändra och som vi hade rätt stora planer för. Min tanke från början var att ha 6 färdiga stora odlingslådor och 2-3 mindre drivbänkar innan vårsäsongen började samt ett växthuset under uppförande senast under sommaren. Som ni ser går det inte så fort framåt som jag tänkt. En önskad graviditet satte rejäla käppar i hjulet i våras då jag bara var trött, trött, trött. Dessutom tar ju allt mycket längre tid än jag tänker mig. Samtidigt har just dokumentationen gett mig en spark i rumpan att försöka jobba mig ett steg framåt i planeringen. Allt hamnar ju inte där jag tänkt, men de får glädjas över att komma i jord ...



Inför denna månadsbild har jag kört jord till min tredje odlingslåda för att kunna plantera om akleja och höstflox som jag sådde i slutet av september förra året. De börjar få det riktigt trångt i sin odlingspåse som fått följa med i flytten från stan. Tanken är att de senare ska få permanent bostad i en påbörjad rabatt på baksidan.

Likaså har det blivit några plantor från det jag sådde i våras.


Det färdiga resultatet.


En bild mest för mitt minnes skull så jag kan se vad som överlevt till våren.


I den första odlingslådan så är det framför allt salladen och morötterna som växer. Bönplantorna ser inte så glada ut efter lite frost.


I den andra växer både ärtor, morötter, rädisor, purjolök och sallad. Grönkålen finns där, men har blivit väldigt smaskad på ...


Persiljan och ärtorna frodas i framkanten.

Salladen och ruccolan likaså, tyvärr går ruccolan så fort i blom.

Dillen har blivit jättefin, medan rädisorna har blivit förvuxna.

Även i växthuset börjar det äntligen hända grejer. Dock har vi haft en väldigt solfattig höst så smaken var inte mycket att hurra för, men det är ju ändå roligt med egna tomater.

Fler är gång ...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar