söndag 10 oktober 2010

Nya bärbuskar

Förra helgen passade jag på att ta en tur till Blomsterlandet för att köpa ljung. Visst hade jag en föraning om att det var dags att rea ut perenner, men även på bärplantor var det halva priset. Nu har jag ju inte fixat någon bra plats till min tänkta clematismur så det fick vänta, men däremot blev det 5 plantor jordgubbar vid namn Bounty.

Dessutom hittade jag en röd vinbärsbuske.

Den här helgen återvände jag med hopp om att kunna köpa blåbärsplantor för mitt presentkort på 250 kr som jag fick i födelsedagspresent innan jul ...
Som tur var lyckades jag få tag på två plantor av olika sorter så jag kan få en riklig skörd ...
Dessutom slank det med en krusbärsbuske med gulgröna bär. Så döm om min förvåning när jag insåg att jag fick den på köpet med presentkortet, så ibland finns det fördelar med att ha tålamod ...
Det enda jag behövde betala för var 2 säckar rhododendronjord till blåbären. Så nu är jag stolt ägare av en odlingslåda med 5 jordgubbsplantor, 1 krusbärsbuske och 1 vinbärsbuske. Dessutom finns det plats över för jordgubbsrevor från framsidans rabatter.
Blåbären får planteras på annan plats eftersom de behöver specialjord.

4 kommentarer:

  1. Grattis, vilken tur att du väntade! Trevliga sorter du har hittat. Våra blåbär som vi satte i barnbarnens trädgård förra hösten har gett rikligt redan i år, men vi hade viss konkurrens om bären - fåglarna norpade gärna de mogna bären. Nät, alltså, när det blir dags.
    Ha det gott!/Laila

    SvaraRadera
  2. Tänk vad gott du kommer att kunna njuta i framtiden:)
    Ha det gott redan nu,
    Charlotta

    SvaraRadera
  3. Va´kul att kunna fynda så :-) Kram

    SvaraRadera
  4. Spännande med blåbär! Vad härligt att kunna njuta av det från sin egen trädgård. :-)

    SvaraRadera