onsdag 20 oktober 2010

Vintern är här ...

När jag kom hem tidigt idag passade jag på att ta kort på denna härligt blommande hibiskus. Det är ju inte ofta de blommar och inte blir det många blommor per gång heller, men dessto mer lyser de upp i köket.


Jag tycker den ser rätt kul ut. Är det det här som kallas dubbel blomma?

Ja, tanken var egentligen att ta korten mot en bättre bakgrund, men det gick jag bet på då stjälken nästlat sig in i fönsterkroken ...

Sedan passade jag på att vila två timmar. På förskolan är nästintill alla barnen förkylda med rinnande näsor, hostande och nysande, så nu är väl även mitt immunförsvar på väg att kollapsa. I några dagar har jag funderat över om jag bara lider av gravidtäppa, då nätterna varit hemska, men idag kom även ömheten runt halsen och energin lyste med sin frånvaro. Vi får se hur jag mår i morgon då jag just nu håller mig till infektionstemperatur (en halv grad). Då vi redan har en längre sjukskrivning i arbetslaget så vill man ju hålla sig på benen och hjälpa sin kollega. Dessutom har vi mycket i innemöjlön vi vill förändra, men det gäller ju att hinna talas vid också. I synnerhet nu när hon varit borta på en massa spännande föreläsningar på förskolebiennalen i två dagar.

När jag väl kom upp upptäckte jag att det snöade och så hade gjort hela eftermiddagen. Usch, säger jag bara för blötsnö.


Inte nog med eländet att skrapa rutor nästan hela förra veckan, nu ska jag behöva oroa mig för att det är halt också. För min del är det ju första vintern då jag måste köra varje dag sedan jag tog körkort, så det känns rätt läbbigt. När man är gravid vill man ju absolut inte att det ska hända något. Det räcker med att jag halkade på yttertrappan ikväll. Tack och lov lyckades jag sätta mig på foten utan att skada mig, men rädd hann jag minsann bli, så nu gäller det att gå ändå försiktigare. Hur jag ska lyckas med det vet jag inte ...

2 kommentarer:

  1. Usch ja, förkylningar är ett elände så här års... Så även halka och snö:(
    Hoppas det går över och att du inte blir riktigt sjuk,
    Charlotta

    SvaraRadera
  2. Den hibiskusen hade tydligen planer som snirklade sig fast på det sättet! Ja, det är bacilltider nu, jag går omkring och känner mig trött och hängig hela tiden, så är det någon förkylning som ska bryta ut fick den gärna göra det, så att det någon gång går över. ELler så är det höst- och vintertrötthet, och då går det väl över i april någon gång....
    Skaffa broddar!

    SvaraRadera