söndag 6 december 2009

Mer adventsstämning och pyssel

Efter mycket övertalan och en massa urklippta bilder på stjärnor och ljusstakar över halva köksbordet fick jag pojkvännen att förstå att han skulle behöva lite ljusstakar och stjärnor för att få lite stämning och mys i sitt hus. Min tanke var väl att ha något i varje rum med fönster (4 stycken), men när han hade valt och själv placerat dem så blev det dessa två som hamnade i köksfönstret och två vanliga ljusstakar i de andra.
Det återstår att se om han bygger de ljusstakar med 16 ljus som han hittade i en byggprojektbok som han beställde när sonen sålde jultidningar.

En adventsljusstake hör ju också till, men man tager vad man haver helt enkelt. 4 ljus kunde jag ju smidigt bidra med.
När tomtarna stod framför blev det riktigt sött, men jag har nog lite svårt att skiljas från dem på veckorna ... Vi får se om jag kommer på något annat.

4 tomtar till blev det till samlingen, men åtminstone en ska jag ge bort idag, frågan är vilken?.

Pojkvännen gillade den här:
Även N´s son nappade på att göra tomtar, så senare på kvällen följde dessa två med hem som mamma och mormor skulle få. Den röda "klumpen" är en näsa.
Sedan blev det pepparkaksbak, ischokladstillverkning och misslyckad fjällkonfekt. Denna fjällkonfekt är supergod, men det är en överraskning varje år hur konsistensen blir. Vissa år får den ätas med sked andra år kan den bli stenhård. Årets blev skedvarianten, men det är lite svårbedömt när det ska kokas cirka 30 minuter och sedan ska det synas spår kvar i smeten när man drar med en sked. Varje gång är jag livrädd för att den ska bli stenhård och oätlig, så risken är att den blir för lös istället ...
Till den tänkta fjällkonfekten behövde jag en fin burk. Med lite etiketter istället för färg, blev den snyggare.
Sedan har jag sytt ihop virkade hjärthalvor som jag virkat för många år sedan.

Även en tårta har fått se dagens ljus med hjälp av ett mönster till hamburgerbröd ur en amigurumibok på engelska. Att förstå en engelsk beskrivning var väl lite av en utmaning, men överdelen blev rätt bra ändå. Underdelen är gjord utifrån erfarenheten av den vita delen och sedan tyckte jag att fatet kunde få en fin spetskant. Rosen hittade jag på hemsidan med adventskalendern som servettring, se länk i högerspalten. Dock ville jag ha en mindre, så jag har lagt till ett varv kronblad mellan de två tidigare för at få den lite fylligare.
Nu ska den bara hem till stan och fyllas innan jag fixar de sista maskorna och fäststygnen. Sedan ska jag ta bilen och åka iväg till Bollebygd och få se huset som en vän nyligen har flyttat in i. Det ska bli kul att ut och köra själv igen. Jag behöver ju så sällan bil, så det blir ju inte så ofta.
Jag hoppas hon blir glad över julgranssakerna som hon indirekt har önskat sig ...

6 kommentarer:

  1. Hejsan!
    Hoppas allt är bra med dig!
    Titta in på min blogg! Där väntar en glad överraskning till dig!
    Ha det bra!
    /Sari

    SvaraRadera
  2. Hej!
    Det var ju tur att han förstod vinken. Tycker nog att ni fick till lite julstämning i alla fall :)
    Det lät spännande med fjällkonfekt. Det har jag aldrig testat.
    Era tomtar blev jättesöta.
    Jag har skaffat mig en amigurumibok, så nu ska vi se om jag kan lära mig att virka.
    Blir ju så sugen när jag ser alla fina saker som andra gör, som din tårta.

    Kram Mari

    SvaraRadera
  3. Hej!
    Jag önskar dig också en riktigt God Jul!
    Ja, kaminen värmer skönt nu i vinterkylan! Extra mysigt nu inför jul också!
    Ha det bra!
    /Sari

    SvaraRadera
  4. Jag tror att herr Fräken fortfarande inte har fått upp något julpynt hos sig... ;-)
    Oj vad du har stått i och pysslat, nu blev jag ju också sugen. Jag har ju egentligen gett mig pysselförbud fram till julafton eftersom pyssel brukar spoliera julstädningen men jag vet inte hur jag ska hålla mig fram tills dess...

    SvaraRadera
  5. Hej
    Vad duktig du är. Dina tomtar är jättefina. Jag gillar också den med luvan och fötter som sticker fram bäst.
    GOD JUL KRAM till dig
    Agneta

    SvaraRadera
  6. Hej hej!
    Å så söta tomtar du gjort!
    Burken blev jättesöt!!
    Men du vad gullig du är som gav mig en award!
    Jag missade det totalt!Förlåt!!
    Så fint du skrev om min blogg också!
    Det värmer, snälla du!
    Önskar dig en GOD JUL och hoppas att du får njuta av lite ledighet!
    Kram Anna

    SvaraRadera