fredag 25 december 2009

Lite julbilder

Medan pojkvännen såg på tv dan före dopparedan passade jag på att ta med mig trädgårdsbordet in i sovrummet för att slå in julklapparna. Det var betydligt bekvämare att sitta på sängen vid det än ihopkrupen på golvet. N´s katt Izidor verkade trivas ett bra tag mitt bland alla papper och paket. Tack och lov brydde han sig inte ens om snörena. Mina höll sig på annat håll annars hade vi nog varit två eller tre om de snörena.


Medan mamma och N plockade fram maten på julafton fick brorsan hålla granen så jag kunde få den på plats för att klä den innan maten intogs. Det gick nog lite väl snabbt för inte hade jag en tanke på att den inte var nedställd i foten så döm om min förvåning när jag senare på kvällen skulle vattna och möttes av en svävande gran. Inte konstigt att de nedersta grenarna hamnade så snyggt då. Nu är även stjärnan på plats vill jag lugna den uppmärksamme med.

Sedan möttes vi av ett uppdukat bord med en massa mat. För min personliga del hade det räckt med kex, ost, frukt, sill, lax, ägghalvor och Jansson, men jag får väl erkänna att även grynkorven, kalkonköttet och skinkan med fådd senap slank ner. I år var skinkan riktigt god dessutom, kanske gjorde senapen jag fått av ett tvillingpar med familj susen. Däremot kommer jag inte övertalas att äta halländsk grönkål någon mer gång.

Utöver pengar från föräldrarna var detta årets julklappar. Boken var en ersättning av boken Kål och krasse jag önskade, men denna verkar rätt lovande av det jag läst hittills. De sex muggarna kommer nog också väl till pass.

Frågan är vad jag ska använda presentkortet och pengarna till? På önskelistan står ju både en julros, fler orkidéer, en vinranka, blåbärsplantor och fruktträd. Växtmadam hade ju fått en prenumeration på trädgårdstidningar och det lät ju också trevligt. Likaså vill jag ha en pluggbox för plantorna till våren. Risken är att jag blir värre än tidigare. Frågan är bara när växthuset blir klart?

Vilken trädgårdstidning gillar du bäst och varför? Finns det några pluggboxar som är bättre än andra?

Årets roligaste julklapp fick jag ändå i tisdags av min vän Karin. Det är en fisk som påtalar hurdan du är som person. Hittills har den mest viftat på svansen och huvudet samt krullat ihop sig. Vilket skulle tyda på att man är "in love" respektive "passionate". Denna testades flitigt av övriga familjen. Frågan är vad den reagerar på?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar