söndag 15 maj 2011

Vårens blommor i april

Tja, jag kan ju inte skryta med att bloggen har fått så mycket uppmärksamhet sedan Ronja låg i magen, men det kan väl vara trevligt att minnas det som redan hunnit blomma över i vår och en del hann jag inte med heller, då Ronjas hunger går före allt i princip.

Den 10 april blommade krokusen i gräsmattan, vilka var först ut.
Den 24 april blommade pärlhyacinterna för fullt i rabatterna på framsidan.
Tulpanerna var på väg att slå ut.I "dammrabatten" blommade den ensamma påskliljan för fullt som har sitt ursprung i intorkade lökar jag grävde ner på vinst och förlust. I år kompletterades dem med en kruka till på motsatt sida när påskliljorna reades ut på Ica i byn.
Det är viss skillnad mot hur rabatten såg ut när den grävdes i mitten på augusti 2009.Aklejorna har hunnit växa till sig ordentligt i den grusiga jorden.Så här såg det ut när jag fick dem av Magdalena någon dag efter rabatten grävdes.
Av Fatima fick jag ytterligare två i månadsskiftet augusti/september.

I förra årets nya rabatt har det också vuxit till sig och till min glädje har en del påskliljor kommit upp även där.
Även här har jag kompletterat med ett gäng jag köpte för 5 kr styck. :-) Tanten som sålde lotter utanför Ica tyckte jag var knäpp som köpte utblommade påskliljor... Ja, jag tänker på nästa år svarade jag, varvid hon bara fnyste. Om det berodde på att hon var gammal och inte trodde på nästa år förtäljer inte historien.

När husse lämnar vindsfönstret på glänt så passar vissa på. Dock ingen katt på hett plåttak då vi har tegel ...
Annars är Rullan den katt som är mest höjdrädd av våra tre. :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar