fredag 6 augusti 2010

På köksfronten något nytt

Redan i våras började vi diskutera om att byta ut överskåpen i köket som saknar ett hyllplan och är allmänt slitna med hål utsågade för spottar uppåt taket, inför att jag skulle flytta in. Som tjej har man tydligen betydligt mer köksgrejer och jag har ändå kompletterat hans grejer under resans gång för att det ska vara praktiskt att laga mat. Nu kom äntligen skattepengarna, så det kunde ske.


Det blev ett gäng platta paket på IKEA och fantastiskt nog var det smidigare än vad jag trodde att få upp dem. Efter visst tjurande fick jag faktiskt skruva ihop två skåp. IKEA-byggsatser är som sagt var vuxenlego för mig. Visserligen fick N dra åt skruvarna för säkerhets skull eftersom de ändå ska sitta på väggen.

Några vackra förebilder hanns inte med så här kommer den osminkade sanningen, men jag är så nöjd med förändringen. Så fort jag har tid och orkar ska jag torka ur skåpen och låta sakerna få flytta in permanent.

Före: Efter att bänken i lärk är borttagen.

Efter: Utdragsskåp med tre lådor och bänkskivan blev riktigt snygg.

Före:


En stol var praktisk att ha även när vi satte upp första skåpet med några frigolitskivor under.
Efter:
Två 60-skåp och ett 80-skåp rikare som dessutom är betydligt större på höjden. Kanske får jag komplettera med något extra hyllplan för att verkligen utnyttja utrymmet. Kvar återstår att fixa handtag eller knoppar och nu är vi även sugna på att byta luckorna på skåpen under diskbänken för att få det enhetligt. Så imorgon åker N till IKEA och fixar tre nya luckor, sedan känns det som vi fått ett nästan nytt kök. Visst vore det skönt att målat väggarna igen, bytt kakel o s v, men bara att ha fräscha funktionella skåp är underbart, så nu kan jag äntligen börja packa upp på allvar. Sedan hoppas jag ordningen blir bättre på köpet både i och utanför skåpen.
Fler bilder kan det väl bli när allt är uppackat och klart.

3 kommentarer:

  1. Hej hej!
    Vad snyggt det blev!!
    Ja visst har man mycket köksgrejer så skåpen är riktigt fulla :)
    Man kan nog aldrig få för många skåp.
    Jag saknar ett stort skafferi här hemma..

    Jaa du igår var datumet för beräknad förlossning så här går man och väntar!
    Jag tog bort den där räknaren på min sida idag.
    Det kan hända närsom helst,lite konstigt!
    Vi får väl se hur många dagar det blir som jag går över!
    Ha en bra helg!

    SvaraRadera
  2. Snyggt det blev! Duktig som fixar monteringsjobbet och lite hemma-fix, där har jag verkligen tummen mitt i handen :)
    Må gott! /Bea

    SvaraRadera