måndag 23 augusti 2010

Dagens blommor

Mina blomman för dagen har verkligen kommit igång och idag var flera blommor öppna samtidigt. En fluga passade på att studera dess mitt.

Solen skiner och jag är dessutom ledig så jag har äntligen ägnat lite tid åt trädgården, men fy sjuttan vad det är tråkigt att rensa ogräs. Efter allt regnande på sistone fullständigt invaderas rabatterna av något ettrigt ogräs som växer sirligt i långa revor med små små vita blommor, som verkligen täcker precis allt. Suck. Det får nog bli att rensa ogräs många dagar lite i taget för det är inte helt bekvämt att sitta på huk med magen emellan. Inte blev det så fint med bar jord heller där ogräset försvann och antagligen kvävt sköra ettåringar, men trots allt är det bättre än med eländesogräset. Förra året kändes ändå rätt okej efter förra årets stora genomgrävning, men nu verkar det kört igen. Som tur är har vi mindre kirskål i alla fall. Desutom är jag glad för att en del växter hunnit växa tills sig ordentligt, men en del fina åker väl med på köpet.
Riddarsporren håller på att få fler stänglar. Den är sådd ur en blandpåse, men det finns kanske någon som vet vad just denna heter.
Denna malva? är definitivt årets favorit ur en annan blandpåse.
Kanske härstammar denna också härifrån. Den är ju lite skum, så det är knappt jag vet om den ska kallas blomma eller ogräs?
Rosenskärorna gillar jag också.
Floxen, som jag fick av en gammal kollega ifjol har precis börjat blomma. Det blir till att samla frö för dessa kan jag definitivt tänka mig att ha fler av.

2 kommentarer:

  1. Mmm, så mycket fint hos dig:)
    Ha det gott,
    Charlotta

    SvaraRadera
  2. Förstår att det är svårt att rens med magen i vägen. Eftersom jag är gammal och lite skröplig måste jag sitta och rensa och jag har en pallväska (innehållande alla redskap jag kan behöva) som jag släpar med överallt. Kan tänka mig att en sådan pall kan underlätta även för gravida. Man kan sitta med benen brett isär så att magen får plats.

    SvaraRadera