söndag 13 juni 2010

Min första akleja har börjat blomma och den känns bara så vacker. Några aklejplantor har jag fått av vänner, men just denna "vita" köpte jag i våras, så det är bara så kul att få se den blomma. Fler knoppar är på väg i rabatten på framsidan, annars är det bara jordgubbarna som glatt blommar, medan enda liljekonvaljen sjunger på sista refrängen. Däremot verkar det sådda ha tagit sig bra.

Även bergsklinten har blommat några dagar och många fler är på väg. Mest växer de i ruggar i gräsmattan, men jag hoppas även på en Sverigerabatt med blommande bergsklint och prästkragar inom kort.

Idag fann jag min första prins som har självsått sig från förra året, annars lär det ju dröja med dem jag sådde förra helgen.

Borta vid gullvivorna har denna fått växa i fred. Jag vill minnas att jag sett den på fler bloggar, men minns inte vad den heter.

Blommorna är små och oansenliga och bara synliga om man lyfter på växten.

Jag minns att Laila med Fagerdala trädgård tyckte jag sådde bönorna alldeles för tidigt inomhus, men i veckan har jag mumsat på de första. Ingen jätteskörd förståss, men tillräckligt för att känna fräschören och längta efter ett helt lass. Undra när man kan köpa bönor på torget? Inte för jag lär komma dit så ofta i fortsättningen ...
Inomhus växer fortfarande mina tomater. Dessa två kommer från en av fjolårets plantor som jag tog sticklingar av. Visst var det många plantor som strök med, men tre har faktiskt klarat sig och blommar nu. De jag sått i år lär jag få vänta läääänge på.

Mellan hostattackerna lyckades jag faktiskt fått skurat miniväxthuset och spolat plasten så gyllenbären fick flytta in. Tyvärr var det inte helt smidigt att få in de långa krabaterna, så några grenar med frukter eller blommor på gick åt fanders.

Nu hoppas jag bara att de mår bättre efter vattenduschen mot ohyra, så jag kan få njuta mina första frukter innan hösten kommer.

8 kommentarer:

  1. Ja, där fick jag så jag teg!:) Men du har nog ett annat klimat än vi här i dalen. För bara en vecka sedan var det 3-4 grader om nätterna och supertorka så mina bönor får vänta i växthuset lite till även om de börjar se farligt stora ut. Har mest höga bönor ca 3 meter) som tar lite tid på sig innan de börjar blomma, men sedan ger de jätteskördar, värt att vänta på (surt sa räven...)

    Din vitblommande bland gullvivorna ser ut som getrams, Polygamum odoratum. Om det är den så får den så småningom blåsvarta bär som tyvärr är giftiga. Men fin är den. Dyker alltid upp här och var även i min trädgård.

    Krya på dig!

    SvaraRadera
  2. Så fint det blommar hos dig! Aklejorna är fina!
    Hos mig har tomaterna precis börjat blomma lite smått - roligt!

    Krya på dig!

    SvaraRadera
  3. Oj, vilken fin akleja. Jag ÄLSKAR aklejor av alla de slag.
    Ha det gott och tack för fina kommentaren hos mig. Du vet, äta bör man annars dör man;)
    Charlotta

    SvaraRadera
  4. Tack för titten hos mig!

    Jättevacker akleja. Ser att du har mogna tomater redan!....väntar med spänning på att själv få skörda i mitt växthus, men det lär nog dröja.

    Ha det gott!

    SvaraRadera
  5. Vacker Akleja och jag har nyligen fattat tycke för just dessa små skönheter och har ett par olika i min samling :)
    Jasså, du kämpar med ohyra också på dina odlingar! Hoppas duschen hjälpte!
    Ha det gott! /Bea

    SvaraRadera
  6. Hej hej!!
    Så fina trädgårdsbilder!!Vackra blommor du har!
    Bönor och tomater är så gott!
    Det odlade vi förra året.Nu har vi tyvärr inget land.
    Men vi har odlat tomat i kruka.Hoppas det blir en liten skörd :)
    Ha en bra vecka!
    Kram Anna

    SvaraRadera
  7. En riktigt elegant akleja:-)
    Ha en fin midsommarhelg! Hoppas på fint väder för alla! H.

    SvaraRadera
  8. Naturens konstverk, glad midsommar!

    SvaraRadera