tisdag 22 mars 2011

Snöelände och solsken

I torsdags kväll när jag och Ronja åkte till kören var det fina rena vägar och trevligt att köra. På vägen hem knappt två timmar senare snöade det och jag valde att köra sakta eftersom jag tycker det är otrevligt att köra när jag inte ser linjerna, men hem kom vi utan problem.

På fredagsmorgonen vänder sambon i dörren och undrar om han kan få ta bilen då det inte fungerar att cykla. Ja, det går väl bra, vi ska ju ändå ingenstans.

Strax innan lunch tänkte jag skotta för brevbäraren och ta med Ronja ut på en sovtur, men vi hinner inte ut innan brevbäraren har passerat och hon fick kliva ur för att lämna posten.
Ja, nerför trappan går det som omväxling bra att köra, men vid nedersta trappsteget var det i princip stopp, så med ett skrikande barn i vagnen var det bara att ställa sig och skotta om jag ens skulle komma ut till postlådan.

Visst jag hade hört talas om att det skulle komma 10-15 cm snö, men inte så här mycket. Snön som ligger på soptunnan fanns inte dagen innan ...
Vid mätningar på ett flertal ställen konstaterades det rätt många centimetrar snö, eller vad säger ni?18 cm fick jag det till och tydligen hade det varit uppåt 25 cm på morgonen när sambon begav sig till jobbet.

Idag 4 dagar senare börjar vi återigen se gräsmattan på de ställen vi skottat en gång. I övrigt ligger snön fortfarande djup på framsidan medan solen har börjat smälta bort det mesta på baksidan ... Tyvärr döljs inte det som glömdes i fjol längre ... så vi skulle behöva ta en dag och städa trädgården. Frågan är bara när man hinner med det mitt i bebislivet? Dottern sover ju inga längre stunder i en stillastående vagn ...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar