måndag 28 december 2009

Julklappsjakt á la skattkarta

Hur man ska fira julen är alltid ett dilemma när man har familjerna en 10-20 mil bort. En sak är då säker och det är att jag inte vill åka bil en stor del av julafton, så pojkvännen fick välja mellan julafton och annandagen som är viktiga dagar i hans familj. I min familj har vi firat jul en dag de senaste 10 åren typ, men det har varierat vilken av de tre juldagarna det har blivit.

Lösningen på dilemmat i år blev att vi åkte den dag N´s son A kunde få följa med utan att bryta hans traditioner, så på förmiddagen på annandagen lämnade vi Vättern och åkte 4 mil för att hämta upp sonen. Där möttes vi av ett helt annat vinterlandskap än i stan, så det blev till att skotta för brevbäraren först.


Väl i Falkenberg firade vi N´s bror som fyllde 31. Det blev en present från Olja och vinäger som förhoppningsvis kommer till användning. Deras son fick en liten hund i julklapp, som verkade gå väl hem även om han blivit skrämd av tomten.


Med tanke på dess söthet blev det en till mig själv också. Även ekorrarna tillhör årets nyheter. Lyktan vann jag i julklappsleken på jobbet, den ger helt underbara skuggor.

Efter smörgåstårta och kaka blev det julmat hos N´s mamma. Sonen väntade nog otåligt på julklapparna.

Med tanke på hans kommentarer förra helgen om vilket lego han önskat sig i år på födelsedagen och till jul samt även vad han önskade de kommande båda dagarna med en självklarhet att han skulle få det, så ville vi retas lite. Vid paketutdelningen fick han ett spel och lakan med stjärnbilder av mig samt ett kuvert av N. Det var nog inte riktigt vad han tänkt då han önskade sig ett sjörövarskepp i lego.

I kuvertet låg en ...

... skattkarta!!! Enda haken var att paketen skulle tas i nummerordning. Därefter letades det febrilt överallt. En del paket var lurigt gömda och han höll på att utrymma hela städskåpet i jakten.

Alla paket var inte så lätta att finna


och jag tror inte han lyckades lista ut vad det var förrän det sista hittades, då var glädjen däremot stor.

Sedan var det en ivrig paketöppnare som dock verkade ha lika roligt med förpackningsmaterialet.

Efter några timmars arbete i två dagar var skeppet färdigbyggt, men jag glömde ta kort på det. På vägen hem envisades han med att ha det i knät, även om vi förvarnade om han kunde tappa bort bitar ... vilket väl också skedde.

Innan hemresan gjorde vi ett besök på Skrea strand. Här var det rätt kallt och blåsigt, men snön var ett minne blott.


Jag och A passade på att plocka snäckor på stranden. Visst blev man lite blöt om vantarna, men det fick det vara värt. Jag hittade mest de vanliga snäckorna medan A hittade några avlånga som N kallade Strandmaskar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar