lördag 5 december 2009

Jag försöker få advents/julstämning

Med åren har jag nog blivit mer och mer bestämd över att de röda tomtarna kan få vänta till lucia, så när grannen hade julpyntat längst bort i loftgången mer än en vecka, kanske två FÖRE advent tyckte jag det var jobbigt. Hallå där, det är ju inte ens advent!
Sedan när ljusslingan kom i blev det ju lite mysigare och jag har börjat fundera på hur jag ska få det fint och lika ljust välkomnande utanför min dörr.

Kransen som mamma gjort, som jag fick på julmarknaden, pryder nu dörren. I vanliga fall brukar jag få vänta på att få den i paket på födelsedagen. Däremot har jag ännu inte bestämt om jag hellre vill ha en vit mindre plastig rosett.
Utanför dörren står också en jul-en med lite kulor och två lyktor, dock är jag inte nöjd, så bilder får vänta. Jag har nog haft extra svårt att fatta att det är advent i år eftersom så många odlingsprojekt ska överleva till nästa år. Även inne blommar det som aldrig förr. Inte har jag hjärta att slänga fullt blommande växter och jag har inget rum över för att de ska kunna stå på undantag heller ...
Stjärnan i köket är nu uppe, lite på sniskan som alltid.

Liksom ljusstakarna ... Juligt? Nja, inte precis.
Men blommar fint gör de definitivt. Är glitter på blommorna lösningen?
I ett annat hörn står en kruka med de överblivna lökarna. Tanken var att de skulle få lite rötter innan de åkte ut ... Kanske har jag krokus och snödroppar till jul istället. Samtidigt är det första gången jag får upp lökar jag satt i kruka.
På växthyllan står mitt experiment. På vinst och förlust testade jag att så fröna till en chilifrukt. Inte hade jag räknat med en så hög grobarhet. Ja ja, många kommer nog stryka med nu när jag har planterat om dem, annars får jag väl så nya vid nyår, som jag har läst är rätt tid.
I onsdags när jag egentligen borde pluggat företagsekonomi kom pysslingslusten. Jag har de senaste åren fått tjocka handstöpta ljus av mamma. Problemet är bara att de är 40-50 cm höga så de måste ju stå stadigt. Efter att ha hoppat på salttrenden i advensljusstaken hade jag en del kvar. Det resulterade i att jag köpte ett högt glas billigt på vägen hem från jobbet. Glaset är ju inte så fint, men jag kom på att jag hade juliga klistermärken kvar sedan ett annat år. Sagt och gjort, resultatet blev rätt okej.
Bort åkte pumpan och så här blev det istället.
Byrån är väl inte så vacker, sliten som den är, men jag har inte kommit på hur jag vill ha den.

1 kommentar:

  1. Härligt med julen och alla tillbehören, tomtar, änglar och ljusen som sprider värme i våra hem. Så fint du gjort det och hjärtat är så sött.
    Det bästa är, att fantasin flödar hos envar för att göra det vackert :)
    Kram / Bea

    SvaraRadera